De Belgische Nivavrienden

 

 

 

Crashtest Chevrolet Niva

 

De passieve veiligheid van de Chevy Niva is een stuk groter dan bij de oudere versie, wat niemand zal verbazen. De 2123 is voorzien van 2 airbags en automatische gordelspanners. Ook de kreukelzones werden beter bestudeerd. Verstevigingen aan de vloer ter hoogte van de voeten en de transmissietunnel moeten bij een frontale aanrijding de chauffeur en de inzittenden helpen beschermen. 

Volgens de normen van de Euro NCAP werd de wagen met een snelheid van 64 km/u tegen een betonblok gesmakt. De test leverde de volgende resultaten op:

- De voorste deuren konden slechts met de grootste moeite geopend worden.

- Beide airbags deden hun werk naar behoren.

- De vloer onder de voeten van de chauffeur was niet vervormd, de pedalen stonden nog op hun plaats. 

- Hoofd en nek van de inzittenden bleven gevrijwaard van ernstige letsels, mede door de airbags en automatische gordelspanners.

- De bestuurder loopt weinig kans op noemenswaardige verwondingen, behalve ter hoogte van de ellebogen. Het deurpaneel en de middenconsole kunnen door hun ongelukkige vorm en opstelling de ellebogen verwonden.  

Testresultaat:

De Chevy Niva behaalde 12,5 punten op het maximaal te behalen 16. Dit is geen slecht resultaat, en al zeker niet voor een 'Russische' auto. Hij staat hiermee op het peil van de goedkopere Japanse en Koreaanse SUV's. Als je weet dat hij bij een laterale aanrijding (een blok van 1,5 m wordt tegen 50 km/u in de zijkant gesmakt) 15,6 punten op 16 haalde is dat een uitmuntend resultaat. Dat geeft een totaalresultaat van 28,1 punten op 32 en dat levert hem volgens de Euro NCAP 4 sterren op. Het maximaal te behalen aantal sterren is 5.