De Belgische Nivavrienden

 

 

LADA 4x4 M   -   known as Niva M

 
LADA 4x4 M, zo heet de Niva sinds april 2010. Officieel heet hij BA3-21214M. De eerste exemplaren werden in BelgiŽ afgeleverd in de herfst van 2010.

Toen de Chevy Niva geÔntroduceerd werd leek het einde nabij voor onze geliefde Niva. Regelmatig kwamen er persberichten dat de productie zou stoppen. In Rusland hebben ze eindelijk in de gaten dat de Chevy Niva nooit het succes van de 2121 zal evenaren. Daarom heeft men de ingenieurs de opdracht gegeven om de plannen van de goeie ouwe Niva van onder het stof te halen en terug op de tekentafel te leggen.

 

Resultaat: De LADA 4x4 M. Waarom niet gewoon Niva M? Omdat Chevrolet eigenaar is van de naam Niva en die enkel op z'n Chevy Niva's wil zien pronken. Of hoe ze een plastieken SUV met Opelmotor als werkbeest aan de man willen brengen door er een echte naam op te plakken. De wodka zuipende Russen weten wel beter, en wij ook. Voor mij is hij gewoon de Niva. Die 'M' wil ik er dan nog bijnemen.

De Niva M onderging heel wat veranderingen tegenover z'n oudere broertjes, zowel technisch als cosmetisch.

 

De veranderingen aan de motor en z'n systemen

 

Het motormanagementsysteem blijft in feite hetzelfde als bij de 21214, de Niva multipoint van de laatste generatie. De Euro 3 en Euro 4 multipoints zijn eigenlijk ook hetzelfde, enkel in de katalysator zitten andere metalen. Bij de Niva M is dat ook weer net iets anders en om Euro 5 te halen heeft hij ook 'drive by wire'. Hij heeft dus geen gaskabel meer die niet precies genoeg is en geen rekening houdt met onbedoelde bewegingen van de voet. Drive by wire houdt daar wel rekening mee en zal geen andere signalen naar de ECU sturen bij minieme bewegingen van het gaspedaal. De stuureenheid op de gasklep zal trouwens de stand van de gasklep niet veranderen bij zeer minieme veranderingen van de stand van het gaspedaal om onnodig inspuiten van extra brandstof te voorkomen.

Stuurbekrachtiging zit er nu standaard op.

 

 

De motor heeft nieuwe pakkingen in het koelsysteem. Dit om lekken te voorkomen en zo aan Euro 5 te voldoen. De pakkingen hebben een silicone randje dat beter tegen doorsijpelen bestand is dan te tot nu toe gebruikte papieren pakkingen.

 

Ook de waterpomp is beter tegen lekken bewapend dan voorheen. Ze kreeg een nieuwe lagering die een stuk efficiŽnter zou moeten zijn.

 

Het brandstofsysteem zag z'n filter verhuizen van de motorruimte naar de onderkant van de auto.

 

De tussenbak

De tussenbak onderging heel wat veranderingen. Hij krijgt onder meer nieuwe siliconen pakkingen ipv kartonnen en het ontluchtingssysteem werd aangepakt. Beide veranderingen hebben ook te maken met Euro 5 en hebben vooral als doel tegen te gaan dat er olie uit de bak kan komen.

De tussenbak kreeg ook een nieuwe, dubbele lagering. De laatste jaren zijn er veel problemen geweest met kapot gelopen lagers van de tussenbak. Vooral speling op de in- en uitgaande lagers is een steeds terugkomend probleem. Ooit heeft men bij Lada het kroonwiel en pignon van afmeting veranderd terwijl de uiteindelijke verhouding precies gelijk bleef. Dit was bij de introductie van de 21214, de multipoint dus. Ik heb bij de 1600 en de monopoint nog geen noemenswaardige tussenbakschade gezien. Goed, ze hebben dus gemerkt dat er iets moest gedaan worden om deze problemen aan te pakken. Ze hebben een heel mooie oplossing bedacht: dubbele ipv enkele lagers. Eigenlijk had het simpeler gekund: terug een 'oude' 1600 tussenbak eronder en klaar. Maar wie ben ik? De dubbele lagering is goed te zien. Of deze oplossing inderdaad van de Lada ingenieurs komt is zeer te betwijfelen. Op de Russische after marked is dit systeem al enkele jaren verkrijgbaar als kit om een oudere bak aan te passen. Maar goed, hopelijk zijn hiermee de tussenbakproblemen van de baan. Bijkomend voordeel is wel dat er minder trillingen in de aandrijflijn gaan zijn, ook een oud Niva-zeer. 

 

De aandrijfassen

De aandrijfassen zijn ook vernieuwd. Het concept versnellingsbak - tussenbak was in de jaren '70 bij de introductie van de Niva de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing. Men kon immers de versnellingsbak gebruiken van de Lada personenwagens en men hoefde alleen de tussenbak te ontwikkelen. Dit heeft echter meer na- dan voordelen. De aandrijflijn is zeer gevoelig voor trillingen en de trillingen worden vooral veroorzaakt door een slechte uitlijning van bak - tussenbak. Door de jaren heen heeft men al een paar oplossingen bedacht om dit probleem aan te pakken. Bij de introductie van de modellen met lange kofferklep in 1995 heeft men de kruiskoppeling tussen bak en tussenbak vervangen door een homokineetkoppeling, wat een hele verbetering was. 

Voor de Niva M heeft men nieuwe aandrijfassen ontwikkeld. Deze worden gemaakt bij de firma CARDAN in Syzran, Rusland. De aandrijfas zou beter gebalanceerd zijn dan de oude en dus meer trillingsvrij. In mijn ogen had men hier ook beter homokineetkoppelingen gebruikt ipv kruisjes. Deze assen bestaan voor de Niva, maar zijn een stuk duurder om te produceren.

Onderstaande afbeelding is een simulatie van de trillingen van de verschillende assen. 1 = trillingsvrij, 2 = de oudere as en 3 = de as van de M.

 

Transmissie

De M kreeg de koppeling van de Chevy Niva. Deze is groter (215 mm ipv 200 mm) en dat zou de levensduur moeten verlengen. De koppeling wordt geproduceerd door de firma Valeo. Voor de offroaders onder ons die willen upgraden naar deze koppeling omdat ze meer belasting aankan: vergeet het, ze past niet op je vliegwiel.

Ook de hulpkoppelingscilinder is aangepast. Mensen zijn er niet meer mee gediend dat onder offroad-omstandigheden hun cilinder om de haverklap gaat vast zitten of lekken. Daarom heeft men nu een betere afdichting voorzien. Samen met de grotere koppeling zou deze pomp er voor zorgen dat er tot 40% minder kracht nodig is om de koppeling te bedienen.

 

Voorwielophanging

De voorwielophanging werd grondig aangepakt. Klik op de afbeelding om een grotere te openen.

De veranderingen zijn:

- nieuwe onderste armen met rubbers met grotere diameter

- de diamater van de as van de onderste armen werd van 16 mm naar 18 mm gebracht.

- de afstellingen van de wielvlucht werden aangepast met het oog op een betere stabiliteit.

- nieuwe fuseepennen met versterkte behuizing en die een groter draaibereik aan kunnen

- nieuwe schokdempers met een grotere in- en uitgaande slag

- nieuwe stoprubbers om de dempers hun volledige capaciteit te laten benutten.

- de bovenste bevestiging van de schokdemper werd verstevigd.

Er werd veel aandacht besteed aan het reduceren van irritante piep- en kraak geluidjes. Vooral de nieuwe rubbers op de onderste armen moeten daar voor zorgen. Men beweert dat als gevolg van de nieuwe rubbers en nieuwe as de as niet meer moet worden aangetrokken bij een grote beurt.

De voorste schokdempers werden verlengd. Het voordeel daarvan is (zou kunnen zijn) dat de auto minder springerig is op een erg slecht terrein bij hoge snelheid. Het zal in ieder geval langer duren voor hij op z'n stoprubbers gaat liggen bij volledige wieluitslag, wat een betere flex garandeert. Wat de gevolgen daarvan zijn voor de homokineten van de voorwielaandrijving valt nog maar af te wachten.

Om de onderdelenstock te verkleinen en om productiekosten uit te sparen gaat men de nieuwe voorwielophanging van de Niva M ook gebruiken in de Chevrolet Niva.

 

De achterwielophanging

De veranderingen: de hoek tussen de achteras en de onderste reactiestangen werd aangepast om minder ongewenste bewegingen van de as te bekomen. De schokdempers zijn langer dan voorheen en worden verticaal gemonteerd ipv schuin.

Het uiteindelijke doel van deze aanpassingen is:

- de auto comfortabeler maken

- minder springerig op slechte weg tegen hoge snelheid, en daardoor ook controleerbaarder

- de auto trajectvaster te maken

 

Het remsysteem

Bij het remsysteem werden de vacuŁmbekrachtiger en de hoofdremcilinder aangepast. De bekrachtiger werd vergroot van 8 inch naar 9 inch en de diameter van de rempomp is voortaan  22,22 mm ipv 20,64 mm. De hoofdremcilinder is nu van aluminium ipv staal Dit alles zou moeten resulteren in een benodigde pedaaldruk die tot 30% minder is en een 15% kleinere slag van het pedaal.

 

Verlichting

Eťn van de zaken die onmiddellijk opvallen als je een M ziet passeren: de nieuwe pinker/parkeerlichtcombinatie. De bedoeling is om het geheel homogener te laten overkomen en om de veiligheid te vergroten. Ik persoonlijk vind het nergens op lijken. Men beweert dat deze nieuwe combinatie beter bestand is tegen indringend vocht en tegen hitte. Ik zeg dat dat een uitleg is om toch maar een uitleg te hebben.

 

Instrumentenpaneel

In de Niva M heeft men ook een nieuw instrumentenpaneel gemonteerd. Het heeft extra functies zoals een klokje en een voltmeter. De kilometerteller wordt voortaan elektronisch aangestuurd. De kilometertellerkabel is komen te vervallen.

 

Interieur

De achterbankleuning kreeg nieuwe vergrendelingen zodat ze nu gemakkelijker neer te leggen is. Het oude zeer, het gepruts met de gordels, werd niet aangepakt.  Er werden wel ISO-fix bevestigingen geÔnstalleerd voor kinderzitjes

 

De spiegels

De zijspiegels werden eindelijk gemoderniseerd. Ze zijn een stuk groter dan voordien en ze zijn van binnenuit regelbaar. Zonder je raam te openen nog wel. Het spijtige is wel dat hiermee weer een stuk identiteit van de Niva verloren is gegaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het leven gaat verder...

Wat betekent dit voor ons en wat gaat het nog betekenen in de toekomst?

De huidige aanpassingen laten toe de Niva M te exporteren naar Centraal Europa tot 2014. Daar horen BelgiŽ en Nederland jammer genoeg niet bij, maar Duitsland wel. Het is dus niet onmogelijk dat de Niva M dus ook bij ons tot dan leverbaar zal zijn. Naar verwachting wordt in de Europese Unie euro6 pas in september 2014 van kracht, dus tot dan zitten we goed. Maar of Lada gaat kunnen blijven weg komen met een auto te leveren die geen ABS en airbags heeft blijft maar de vraag...

Op deze pagina vindt u nog een aantal foto's van de Niva M

 

Top of page