Resultaat: De LADA 4x4 M. Waarom niet
gewoon Niva M? Omdat Chevrolet eigenaar is
van de naam Niva en die enkel op z'n Chevy
Niva's wil zien pronken. Of hoe ze een
plastieken SUV met Opelmotor als werkbeest
aan de man willen brengen door er een echte
naam op te plakken. De wodka zuipende Russen
weten wel beter, en wij ook. Voor mij is hij
gewoon de Niva. Die 'M' wil ik er dan nog
bijnemen. De Niva M onderging heel wat
veranderingen tegenover z'n oudere
broertjes, zowel technisch als cosmetisch.
|
De veranderingen aan de motor en
z'n systemen

|
Het motormanagementsysteem blijft in
feite hetzelfde als bij de 21214, de Niva
multipoint van de laatste generatie. De Euro
3 en Euro 4 multipoints zijn eigenlijk ook
hetzelfde, enkel in de katalysator zitten
andere metalen. Bij de Niva M is dat ook
weer net iets anders en om Euro 5 te halen
heeft hij ook 'drive by wire'. Hij heeft dus
geen gaskabel meer die niet precies genoeg is en
geen rekening houdt met onbedoelde
bewegingen van de voet. Drive by wire houdt
daar wel rekening mee en zal geen andere
signalen naar de ECU sturen bij minieme
bewegingen van het gaspedaal. De
stuureenheid op de gasklep zal trouwens de
stand van de gasklep niet veranderen bij
zeer minieme veranderingen van de stand van
het gaspedaal om onnodig inspuiten van extra
brandstof te voorkomen. Stuurbekrachtiging
zit er nu standaard op.
|

|
De motor heeft nieuwe pakkingen in het
koelsysteem. Dit om lekken te voorkomen en
zo aan Euro 5 te voldoen. De pakkingen
hebben een silicone randje dat beter tegen
doorsijpelen bestand is dan te tot nu toe
gebruikte papieren pakkingen.

|
Ook de waterpomp is beter
tegen lekken bewapend dan voorheen. Ze kreeg
een nieuwe lagering die een stuk efficiënter
zou moeten zijn.

|
Het brandstofsysteem zag z'n filter
verhuizen van de motorruimte naar de
onderkant van de auto.
|
De tussenbak De
tussenbak onderging heel wat veranderingen.
Hij krijgt onder meer nieuwe siliconen
pakkingen ipv kartonnen en het
ontluchtingssysteem werd aangepakt. Beide
veranderingen hebben ook te maken met Euro 5
en hebben vooral als doel tegen te gaan dat
er olie uit de bak kan komen.
De tussenbak kreeg ook een nieuwe,
dubbele lagering. De laatste jaren zijn er
veel problemen geweest met kapot gelopen
lagers van de tussenbak. Vooral speling op
de in- en uitgaande lagers is een steeds
terugkomend probleem. Ooit heeft men bij
Lada het kroonwiel en pignon van afmeting
veranderd terwijl de uiteindelijke
verhouding precies gelijk bleef. Dit was bij
de introductie van de 21214, de multipoint
dus. Ik heb bij de 1600 en de monopoint nog
geen noemenswaardige tussenbakschade gezien.
Goed, ze hebben dus gemerkt dat er iets
moest gedaan worden om deze problemen aan te
pakken. Ze hebben een heel mooie oplossing
bedacht: dubbele ipv enkele lagers.
Eigenlijk had het simpeler gekund: terug een
'oude' 1600 tussenbak eronder en klaar. Maar
wie ben ik? De dubbele lagering is
goed te zien. Of deze oplossing inderdaad
van de Lada ingenieurs komt is zeer te
betwijfelen. Op de Russische after marked is
dit systeem al enkele jaren verkrijgbaar als
kit om een oudere bak aan te passen. Maar
goed, hopelijk zijn hiermee de
tussenbakproblemen van de baan. Bijkomend
voordeel is wel dat er minder trillingen in
de aandrijflijn gaan zijn, ook een oud
Niva-zeer.

|
De aandrijfassen De
aandrijfassen zijn ook vernieuwd. Het
concept versnellingsbak - tussenbak was in
de jaren '70 bij de introductie van de Niva
de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.
Men kon immers de versnellingsbak gebruiken
van de Lada personenwagens en men hoefde
alleen de tussenbak te ontwikkelen. Dit
heeft echter meer na- dan voordelen. De
aandrijflijn is zeer gevoelig voor
trillingen en de trillingen worden vooral
veroorzaakt door een slechte uitlijning van
bak - tussenbak. Door de jaren heen heeft
men al een paar oplossingen bedacht om dit
probleem aan te pakken. Bij de introductie
van de modellen met lange kofferklep in 1995
heeft men de kruiskoppeling tussen bak en
tussenbak vervangen door een
homokineetkoppeling, wat een hele
verbetering was.

Voor de Niva M heeft men nieuwe
aandrijfassen ontwikkeld. Deze worden
gemaakt bij de firma
CARDAN in Syzran, Rusland. De aandrijfas
zou beter gebalanceerd zijn dan de oude en
dus meer trillingsvrij. In mijn ogen had men
hier ook beter homokineetkoppelingen
gebruikt ipv kruisjes. Deze assen bestaan
voor de Niva, maar zijn een stuk duurder om
te produceren.
Onderstaande afbeelding is een simulatie van
de trillingen van de verschillende assen. 1
= trillingsvrij, 2 = de oudere as en 3 = de
as van de M.

|
Transmissie De M kreeg
de koppeling van de Chevy Niva. Deze is
groter (215 mm ipv 200 mm) en dat zou de
levensduur moeten verlengen. De koppeling
wordt geproduceerd door de firma Valeo. Voor
de offroaders onder ons die willen upgraden
naar deze koppeling omdat ze meer belasting
aankan: vergeet het, ze past niet op je
vliegwiel.

Ook de
hulpkoppelingscilinder is aangepast. Mensen
zijn er niet meer mee gediend dat onder
offroad-omstandigheden hun cilinder om de
haverklap gaat vast zitten of lekken. Daarom
heeft men nu een betere afdichting voorzien.
Samen met de grotere koppeling zou deze pomp
er voor zorgen dat er tot 40% minder kracht
nodig is om de koppeling te bedienen.

|
Voorwielophanging De
voorwielophanging werd grondig aangepakt.
Klik op de afbeelding om een grotere te
openen.

De veranderingen zijn:
- nieuwe onderste armen met
rubbers met grotere diameter
- de diamater van de as van
de onderste armen werd van 16 mm naar 18 mm
gebracht.
- de afstellingen van de
wielvlucht werden aangepast met het oog op
een betere stabiliteit.
- nieuwe fuseepennen met
versterkte behuizing en die een groter
draaibereik aan kunnen
- nieuwe schokdempers met
een grotere in- en uitgaande slag
- nieuwe stoprubbers om de
dempers hun volledige capaciteit te laten
benutten.
- de bovenste bevestiging
van de schokdemper werd verstevigd.
Er werd veel aandacht
besteed aan het reduceren van irritante
piep- en kraak geluidjes. Vooral de nieuwe
rubbers op de onderste armen moeten daar
voor zorgen. Men beweert dat als gevolg van
de nieuwe rubbers en nieuwe as de as niet
meer moet worden aangetrokken bij een grote
beurt.

De voorste schokdempers
werden verlengd. Het voordeel daarvan is
(zou kunnen zijn) dat de auto minder
springerig is op een erg slecht terrein bij
hoge snelheid. Het zal in ieder geval langer
duren voor hij op z'n stoprubbers gaat
liggen bij volledige wieluitslag, wat een
betere flex garandeert. Wat de gevolgen
daarvan zijn voor de homokineten van de
voorwielaandrijving valt nog maar af te
wachten.

Om de onderdelenstock te
verkleinen en om productiekosten uit te
sparen gaat men de nieuwe voorwielophanging
van de Niva M ook gebruiken in de Chevrolet
Niva.
|
De achterwielophanging
De veranderingen: de hoek tussen de achteras
en de onderste reactiestangen werd aangepast
om minder ongewenste bewegingen van de as te
bekomen. De schokdempers zijn langer dan
voorheen en worden verticaal gemonteerd ipv
schuin.



Het uiteindelijke doel van deze aanpassingen
is: - de auto comfortabeler
maken - minder springerig op
slechte weg tegen hoge snelheid, en daardoor
ook controleerbaarder - de
auto trajectvaster te maken
|
Het remsysteem Bij het
remsysteem werden de vacuümbekrachtiger en
de hoofdremcilinder aangepast. De
bekrachtiger werd vergroot van 8 inch naar 9
inch en de diameter van de rempomp is
voortaan 22,22 mm ipv 20,64 mm. De
hoofdremcilinder is nu van aluminium ipv
staal Dit alles zou moeten resulteren in een
benodigde pedaaldruk die tot 30% minder is
en een 15% kleinere slag van het pedaal.

|
Verlichting Eén van de
zaken die onmiddellijk opvallen als je een M
ziet passeren: de nieuwe
pinker/parkeerlichtcombinatie. De bedoeling
is om het geheel homogener te laten
overkomen en om de veiligheid te vergroten.
Ik persoonlijk vind het nergens op lijken.
Men beweert dat deze nieuwe combinatie beter
bestand is tegen indringend vocht en tegen
hitte. Ik zeg dat dat een uitleg is om toch
maar een uitleg te hebben.

|
Instrumentenpaneel In de
Niva M heeft men ook een nieuw
instrumentenpaneel gemonteerd. Het heeft
extra functies zoals een klokje en een
voltmeter. De kilometerteller wordt voortaan
elektronisch aangestuurd. De
kilometertellerkabel is komen te vervallen.

|
Interieur De
achterbankleuning kreeg nieuwe
vergrendelingen zodat ze nu gemakkelijker
neer te leggen is. Het oude zeer, het
gepruts met de gordels, werd niet aangepakt.
Er werden wel ISO-fix bevestigingen
geïnstalleerd voor kinderzitjes
|
De spiegels De
zijspiegels werden eindelijk gemoderniseerd.
Ze zijn een stuk groter dan voordien en ze
zijn van binnenuit regelbaar. Zonder je raam
te openen nog wel. Het spijtige is wel dat
hiermee weer een stuk identiteit van de Niva
verloren is gegaan.
Het leven gaat
verder...
Wat betekent dit voor ons en
wat gaat het nog betekenen in de toekomst?
De huidige aanpassingen
laten toe de Niva M te exporteren naar
Centraal Europa tot 2014. Daar horen België
en Nederland jammer genoeg niet bij, maar
Duitsland wel. Het is dus niet onmogelijk
dat de Niva M dus ook bij ons tot dan
leverbaar zal zijn. Naar verwachting wordt
in de Europese Unie euro6 pas in september
2014 van kracht, dus tot dan zitten we goed.
Maar of Lada gaat kunnen blijven weg komen
met een auto te leveren die geen ABS en
airbags heeft blijft maar de vraag...
Op
deze
pagina vindt u nog een aantal foto's van
de Niva M |