XTA |
212100 |
L0781563 |
a |
b |
c |
a |
De
eerste 3 letters verwijzen naar de constructeur
van het voertuig volgens de geldende ISO-normen
voor voertuigidentificatie.
X = Europa T = Rusland A = VAZ |
b |
De
volgende 6 cijfers corresponderen met het model.
Niva = 212100 |
c |
De
laatste 8 letters/cijfers verwijzen naar het
bouwjaar en bevatten ook het feitelijke
chassisnummer.
Uit het eerste teken kan men het bouwjaar
afleiden (ingedeeld per millennium, er zijn dus
cijfers/letters die hetzelfde zijn voor
verschillende bouwjaren, bijv 1971 en 2001).
Kijk hieronder naar de tabel. Opgelet: het gaat
hier over modeljaren en niet over kalenderjaren.
Een modeljaar loopt van 1 juli tot en met 30
juni, dus een Lada die geproduceerd werd in
december 1979 krijgt de letter 'A' (voor 1980)
en niet het cijfer '9' (voor 1979).
Het tweede cijfer duidt de productielijn aan
waar de wagen geproduceerd werd. De cijfers 0-6
zijn VAZ-fabrieken en het cijfer 9 is een
productielijn van een fabriek in Finland.
De laatste 6 cijfers tenslotte zijn het
feitelijke chassisnummer. |
1971
---> |
1 |
1981
---> |
B |
1991
---> |
M |
2001
---> |
1 |
1972
---> |
2 |
1982
---> |
C |
1992
---> |
N |
2002
---> |
2 |
1973
---> |
3 |
1983
---> |
D |
1993
---> |
P |
2003
---> |
3 |
1974
---> |
4 |
1984
---> |
E |
1994
---> |
R |
|
|
1975
---> |
5 |
1985
---> |
F |
1995
---> |
S |
|
|
1976
---> |
6 |
1986
---> |
G |
1996
---> |
T |
|
|
1977
---> |
7 |
1987
---> |
H |
1997
---> |
V |
|
|
1978
---> |
8 |
1988
---> |
J |
1998
---> |
W |
|
|
1979
---> |
9 |
1989
---> |
K |
1999
---> |
X |
|
|
1980
---> |
A |
1990
---> |
L |
2000
---> |
Y |
|
|
PMA/TVG |
Hoogst toegelaten massa van de auto |
PMAT/TMGT |
Hoogst toegelaten massa van de sleep |
U zal ook
merken dat de letters/cijfers I, O, Q, U en Z niet
voorkomen in de ISO-code. Dit om verwarring uit te
sluiten.
Bij Lada
hangt aan die chassisnummers ook nog een 'kleine'
anekdote vast. Nou, zo klein was het ook weer niet, want
het verhaal kende een vervolg in de rechtbank. Een
fabrikant betaalt lasten aan de hand van het aantal
geproduceerde auto's. Dat aantal kan men alleen maar te
weten komen aan de hand van het aantal uitgereikte
chassisnummers. Nu had men er niet beter op gevonden dan
per 5 auto's één chassisnummer te gebruiken, wat de
verschuldigde belasting uiteraard met factor 5
verkleinde. Als deze praktijken werkelijk hebben
bestaan, en ook werden toegepast op de auto's bedoeld
voor export, zou het wel eens kunnen zijn dat je voor
nare verrassingen kan komen te staan. Stel je voor: je
wil je pas aangekochte Niva inschrijven en men vertelt
je botweg dat dat niet kan omdat hij al ingeschreven is,
of omdat de wagen met het bewuste chassisnummer een paar
jaar geleden als gestolen of vernietigd is opgegeven.