De Belgische Nivavrienden

 

 

Identificatie van je Niva

 

Uit het identificatieplaatje van je Niva kan je een boel informatie halen, hieronder wordt uit de doeken gedaan hoe je zo'n plaatje 'leest'. De letters UT achter Lada 21210 willen zeggen dat het hier een typeplaatje van een lichte vracht betreft. 

XTA 212100 L0781563
a b c

 

a De eerste 3 letters verwijzen naar de constructeur van het voertuig volgens de geldende ISO-normen voor voertuigidentificatie.

X = Europa       T = Rusland       A = VAZ

b De volgende 6 cijfers corresponderen met het model. Niva = 212100
c De laatste 8 letters/cijfers verwijzen naar het bouwjaar en bevatten ook het feitelijke chassisnummer. 

Uit het eerste teken kan men het bouwjaar afleiden (ingedeeld per millennium, er zijn dus cijfers/letters die hetzelfde zijn voor verschillende bouwjaren, bijv 1971 en 2001). Kijk hieronder naar de tabel. Opgelet: het gaat hier over modeljaren en niet over kalenderjaren. Een modeljaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni, dus een Lada die geproduceerd werd in december 1979 krijgt de letter 'A' (voor 1980) en niet het cijfer '9' (voor 1979). 

Het tweede cijfer duidt de productielijn aan waar de wagen geproduceerd werd. De cijfers 0-6 zijn VAZ-fabrieken en het cijfer 9 is een productielijn van een fabriek in Finland. 

De laatste 6 cijfers tenslotte zijn het feitelijke chassisnummer.

 

1971   ---> 1 1981   ---> B 1991   ---> M 2001   ---> 1
1972   ---> 2 1982   ---> C 1992   ---> N 2002   ---> 2
1973   ---> 3 1983   ---> D 1993   ---> P 2003   ---> 3
1974   ---> 4 1984   ---> E 1994   ---> R    
1975   ---> 5 1985   ---> F 1995   ---> S    
1976   ---> 6 1986   ---> G 1996   ---> T    
1977   ---> 7 1987   ---> H 1997   ---> V    
1978   ---> 8 1988   ---> J 1998   ---> W    
1979   ---> 9 1989   ---> K 1999   ---> X    
1980   ---> A 1990   ---> L 2000   ---> Y    

 

PMA/TVG Hoogst toegelaten massa van de auto
PMAT/TMGT Hoogst toegelaten massa van de sleep

 

U zal ook merken dat de letters/cijfers I, O, Q, U en Z niet voorkomen in de ISO-code. Dit om verwarring uit te sluiten.

Bij Lada hangt aan die chassisnummers ook nog een 'kleine' anekdote vast. Nou, zo klein was het ook weer niet, want het verhaal kende een vervolg in de rechtbank. Een fabrikant betaalt lasten aan de hand van het aantal geproduceerde auto's. Dat aantal kan men alleen maar te weten komen aan de hand van het aantal uitgereikte chassisnummers. Nu had men er niet beter op gevonden dan per 5 auto's één chassisnummer te gebruiken, wat de verschuldigde belasting uiteraard met factor 5 verkleinde. Als deze praktijken werkelijk hebben bestaan, en ook werden toegepast op de auto's bedoeld voor export, zou het wel eens kunnen zijn dat je voor nare verrassingen kan komen te staan. Stel je voor: je wil je pas aangekochte Niva inschrijven en men vertelt je botweg dat dat niet kan omdat hij al ingeschreven is, of omdat de wagen met het bewuste chassisnummer een paar jaar geleden als gestolen of vernietigd is opgegeven.