De centrale
console, waar bij een gewone Niva een reeks schakelaars
gehuisvest zijn, is totaal leeg. Het koppelingspedaal
schittert eveneens door zijn afwezigheid en ook naar
versnellingspoken zal je tevergeefs zoeken. De
achteruitrijdschakelaar (R) staat op het dashboard
gemonteerd.
Het
motorcompartiment is uiteraard totaal verschillend van
datgene wat we gewend zijn. Zelfs het reservewiel dat
normaal een prominente plaats opeist onder de motorkap
is moeten verhuizen. het heeft nu een plaatsje achter de
passagierszetel gekregen. Verder vindt je onder de
motorkap de enorme hoofdbatterij. Tezamen met de
reservebatterij weegt ze 350 kg. Alleen de
standaardbatterij en het reservoir van de
ruitensproeiervloeistof werden overgenomen van de gewone
Niva. De standaard batterij wordt nog steeds gebruikt om
de gewone elektrische onderdelen te voeden. Denk daarbij
aan ruitenwissers, lichten enz.
Het
hart ven deze Niva 'E', de elektromotor, is alleen
zichtbaar vanaf de onderkant van de wagen. De motor
(PT-125) heeft een vermogen van 25KW. Volgens de
constructeur is de motor zeer betrouwbaar en heeft
hij weinig of geen onderhoud nodig. Er wordt ook de
mogelijkheid geboden om een krachtigere motor met
40KW (PT-146) te laten monteren.
De Niva
'E' accelereert van 0-60 km/u in 20 sec. Dit gebeurt
in alle stilte. De topsnelheid bedraagt 80 km/u.
Niet echt bedroevend als je het kleine motorvermogen
en het hoge wagengewicht (1850 kg, waarvan 450
laadvermogen) in achting neemt.
De
reminstallatie heeft geen bekrachtiging, dus de
totale remdruk hangt af van de kracht waarmee je het
pedaal indrukt. De motor geeft de auto wel een
beetje meer remkracht wanneer je het 'gaspedaal'
loslaat. De autonomie bedraagt +/- 100 km. Het
opladen van de batterij duurt 8 u aan een 220V
stopcontact.