Niva 21213 Run-TV |
Op
het eerste zicht lijkt deze Niva op elke andere,
met dat verschil dat hij uitwendig wat opgesmukt
is. Zo heeft hij oa lichtmetalen wielen,
side-bars, een bull-bar, een reservewielhouder
achteraan en als neusje op de zalm een heuse
lier. Maar als we eens wat dichterbij gaan
kijken, zullen we zien dat dit niet zomaar een
Niva is.
Het
begon allemaal met het feit dat een groep
Russische bergbeklimmers een recordpoging wilden
wagen voor het Guiness Book of Records. Zij
wilden een tocht van 90 000 km rond de wereld
maken. Als vervoermiddel kozen ze voor de Lada
Niva. Maar om hem klaar te stomen voor deze
zware expeditie waren er drastische aanpassingen
nodig. De kans dat de Niva's hen in de steek
gingen laten moest tot nul herleid worden. Er
werd een bestelling geplaatst voor 4 Niva's en
de werkzaamheden namen een aanvang. Toen de
wagens zo goed als klaar waren - ze moesten
enkel nog een testrit maken van 14000 km - kwam
de expeditie onverwachts in geldnood te zitten.
De Niva's bleven dus in de fabriek in afwachting
van beter tijden. Totdat de firma RRT zich
ontfermde over de marathon run en de SuperNiva.
Om de kosten enigzins te beperken, werden de
wagens aan het publiek voorgesteld. De reacties
waren positief en men besloot om de Run-TV, De
SuperNiva op de markt te gooien. Ondanks de erg
hoge prijs van US$ 16 000 werden er al gauw
liefhebbers voor gevonden.
|
 |
|
|
 |
Maar wat is er nu zo bijzonder aan deze
Niva? En in wat verschilt hij van de
standaard Niva? Men is begonnen met het
onder handen nemen van de motor. De 1700
werd opgeboord tot 1800 cc en dat was het
begin om aan een vermogen te komen van 90 pk
bij 4500 t/min en 150nm koppel bij 2500t/min.
Het cilinderblok, de krukas, de drijfstangen
enz werden aan een zeer strenge controle
onderworpen. De zuigers werden op gewicht
gebracht en uitgerust met niet-originele,
ingevoerde segmenten en olieschraapveren. De
cilinderkop werd aangepast ter hoogte van de
verbrandingskamers en de kanalen en kreeg
bronzen klepgeleiders. De
kettingspannerschoen werd aan hogere
belastingen aangepast en alles werd perfect
uitgelijnd en afgewogen. |
|
|
Voor de carburatie werd gekozen voor de
carburator van de 2107, bijgestaan door
een electrische benzinepomp. Als
materiaal voor de benzineleidingen werd
gekozen voor metaal en teflon. De
ontsteking wordt verzorgd door een
contactpuntloze verdeler. Om de
betrouwbaarheid te verhogen werden er
een tweede sturingseenheid en een tweede
bobijn gemonteerd. De bougiekabels zijn
van het siliconentype. Om Siberische
temperaturen aan te kunnen werd het
stollingspunt van de koelvloeistof op
-60°C gebracht.
Ook aan de overbrenging werden er
veranderingen aangebracht. Zo werd er
een grotere koppeling (215 mm)
gemonteerd van het merk Lucas. Ook de
5-versnellingsbak werd aangepast aan een
zwaar off road leven. De carosserie werd
verstevigd ter hoogte van de
bevestigingen van zowel de hoofdbak als
de tussenbak. Het voor- en
achterdifferentieel werden uitermate
streng gecontroleerd op
fabricagetoleranties.
De ophanging werd ook aangepast en kreeg
andere spralen en schokdempers. De
stuurinrichting werd voorzien van heavy
duty kogelgewrichten.
Ook de electrische installatie kreeg
zijn deel. Ipv 1 zijn er 2 alternators.
Zij kunnen elk een vermogen leveren van
1000W.Zij leveren die stroom aan de
speciale, thermisch verpakte batterij.
Dit zijn geen overdreven maatregelen,
want ook in extreme koude moet er stroom
kunnen geleverd worden aan verlichting,
2 koelschroeven, lier enz...De bedrading
zelf is hermetisch afgesloten en elke
verbinding is gesoldeerd.
|
 |
|
|
 |
De Run-TV staat stoer op zijn
imposante, lichtmetalen wielen op
alle-seizoensbanden. Ook bij de
carosserie werd niets aan het toeval
overgelaten. De bevestigingspunten
van assen, versnellingsbakken, motor
en ophanging werden meerdere malen
verstevigd. Het carter wordt
beschermd door een alu plaat van 10
mm dik.
In de kofferruimte bevindt zich een
tweede benzinetank, goed voor 90 L
extra brandstof. Het interieur werd
bekleed met geluidsisolerend
polytheen. De meest in het oog
springende verandering in het
interieur zijn wel de Recaro
sportstoelen. Verder vinden we oa
nog een kaartleeslamp op flexibele
voet en kaartvakken in de deuren. Je
kan ook niet naast het
bedieningspaneel van de Webasto
airco kijken. Deze kan er zelfs voor
zorgen dat je links/rechts
voor/achter apart warme of koude
lucht kan doen stromen. Hij kan
eveneens dienst doen als
nachtverwarming, zodat je je motor
's morgens ook bij -50°C
probleemloos aan de praat krijgt.
Hij is instelbaar op dag/uur om de
motor voor te verwarmen.
Deze Niva is dus uiterst geschikt
voor avonturiers, jagers en off
roaders. De volledige productie werd
verkocht ondanks de prijs van US$ 16
000.
|
|
|
|
|
|