De Belgische Nivavrienden

 

 

Niva 21213 Run-TV

 

Op het eerste zicht lijkt deze Niva op elke andere, met dat verschil dat hij uitwendig wat opgesmukt is. Zo heeft hij oa lichtmetalen wielen, side-bars, een bull-bar, een reservewielhouder achteraan en als neusje op de zalm een heuse lier. Maar als we eens wat dichterbij gaan kijken, zullen we zien dat dit niet zomaar een Niva is.

Het begon allemaal met het feit dat een groep Russische bergbeklimmers een recordpoging wilden wagen voor het Guiness Book of Records. Zij wilden een tocht van 90 000 km rond de wereld maken. Als vervoermiddel kozen ze voor de Lada Niva. Maar om hem klaar te stomen voor deze zware expeditie waren er drastische aanpassingen nodig. De kans dat de Niva's hen in de steek gingen laten moest tot nul herleid worden. Er werd een bestelling geplaatst voor 4 Niva's en de werkzaamheden namen een aanvang. Toen de wagens zo goed als klaar waren - ze moesten enkel nog een testrit maken van 14000 km - kwam de expeditie onverwachts in geldnood te zitten. De Niva's bleven dus in de fabriek in afwachting van beter tijden. Totdat de firma RRT zich ontfermde over de marathon run en de SuperNiva. Om de kosten enigzins te beperken, werden de wagens aan het publiek voorgesteld. De reacties waren positief en men besloot om de Run-TV, De SuperNiva op de markt te gooien. Ondanks de erg hoge prijs van US$ 16 000 werden er al gauw liefhebbers voor gevonden. 

 

   
Maar wat is er nu zo bijzonder aan deze Niva? En in wat verschilt hij van de standaard Niva? Men is begonnen met het onder handen nemen van de motor. De 1700 werd opgeboord tot 1800 cc en dat was het begin om aan een vermogen te komen van 90 pk bij 4500 t/min en 150nm koppel bij 2500t/min. Het cilinderblok, de krukas, de drijfstangen enz werden aan een zeer strenge controle onderworpen. De zuigers werden op gewicht gebracht en uitgerust met niet-originele, ingevoerde segmenten en olieschraapveren. De cilinderkop werd aangepast ter hoogte van de verbrandingskamers en de kanalen en kreeg bronzen klepgeleiders. De kettingspannerschoen werd aan hogere belastingen aangepast en alles werd perfect uitgelijnd en afgewogen.
   

Voor de carburatie werd gekozen voor de carburator van de 2107, bijgestaan door een electrische benzinepomp. Als materiaal voor de benzineleidingen werd gekozen voor metaal en teflon. De ontsteking wordt verzorgd door een contactpuntloze verdeler. Om de betrouwbaarheid te verhogen werden er een tweede sturingseenheid en een tweede bobijn gemonteerd. De bougiekabels zijn van het siliconentype. Om Siberische temperaturen aan te kunnen  werd het stollingspunt van de koelvloeistof op -60°C gebracht.

Ook aan de overbrenging werden er veranderingen aangebracht. Zo werd er een grotere koppeling (215 mm) gemonteerd van het merk Lucas. Ook de 5-versnellingsbak werd aangepast aan een zwaar off road leven. De carosserie werd verstevigd ter hoogte van de bevestigingen van zowel de hoofdbak als de tussenbak. Het voor- en achterdifferentieel werden uitermate streng gecontroleerd op fabricagetoleranties.

De ophanging werd ook aangepast en kreeg andere spralen en schokdempers. De stuurinrichting werd voorzien van heavy duty kogelgewrichten.

Ook de electrische installatie kreeg zijn deel. Ipv 1 zijn er 2 alternators. Zij kunnen elk een vermogen leveren van 1000W.Zij leveren die stroom aan de speciale, thermisch verpakte batterij. Dit zijn geen overdreven maatregelen, want ook in extreme koude moet er stroom kunnen geleverd worden aan verlichting, 2 koelschroeven, lier enz...De bedrading zelf is hermetisch afgesloten en elke verbinding is gesoldeerd.

 

   

De Run-TV staat stoer op zijn imposante, lichtmetalen wielen op alle-seizoensbanden. Ook bij de carosserie werd niets aan het toeval overgelaten. De bevestigingspunten van assen, versnellingsbakken, motor en ophanging werden meerdere malen verstevigd. Het carter wordt beschermd door een alu plaat van 10 mm dik. 

In de kofferruimte bevindt zich een tweede benzinetank, goed voor 90 L extra brandstof. Het interieur werd bekleed met geluidsisolerend polytheen. De meest in het oog springende verandering in het interieur zijn wel de Recaro sportstoelen. Verder vinden we oa nog een kaartleeslamp op flexibele voet en kaartvakken in de deuren. Je kan ook niet naast het bedieningspaneel van de Webasto airco kijken. Deze kan er zelfs voor zorgen dat je links/rechts voor/achter apart warme of koude lucht kan doen stromen. Hij kan eveneens dienst doen als nachtverwarming, zodat je je motor 's morgens ook bij -50°C probleemloos aan de praat krijgt. Hij is instelbaar op dag/uur om de motor voor te verwarmen. 

Deze Niva is dus uiterst geschikt voor avonturiers, jagers en off roaders. De volledige productie werd verkocht ondanks de prijs van US$ 16 000.