Eerst moet het
kleppendeksel verwijderd worden Vervolgens gaan we de
krukaspoelie er afhalen. Je hebt daarvoor een sleutel 38 mm
nodig. Het werkt makkelijker als je de grille en radiateur
verwijderd.
Zet de motor eerst op z'n bovenste dode punt.
1600

1700 injectie monopoint
Op deze afbeelding staat de poelie niet in z'n BDP. Het
merkteken op het distributiedeksel is hetzelfde als bij de
multipoint.

1700 injectie multipoint

Nu kan de poelie eraf. Je hebt een sleutel van 38 mm
nodig.



De volgende stap is het losmaken en wegnemen van het
nokkenastandwiel. Controleer of de merktekens juist staan.
Mogelijk staan ze niet helemaal juist omdat de ketting
uitgerekt is. De 1600 en 17i mono hebben een dubbele
ketting.

De multi heeft een enkele.

Tik de borging van de bout van het nokkenastandwiel los.

Zet de bout los en neem de borgringen en de bout weg.


Je kan best ook eerst de kettingspanner wegnemen, zowel
bij de 1600/mono
als bij de
multi. Omdat we de kettingspanner niet gaan vervangen
gaan we hem eerst indrukken (1600/mono). Zet de dopmoer los
en druk de spanner in. Zet daarna de dopmoer terug vast.

Het tandwiel kan nu verwijderd worden. Op het draadje
moet je niet letten, dat is om de ketting op het tandwiel te
houden maar dat is in dit geval niet nodig. Haal de ketting
van het tandwiel af en leg ze opzij in de kop zodat je het
tandwiel kan wegnemen. Bij de multi moet eerst de
nokkenaspositiesensor verwijderd worden om ruimte te hebben.

Je bent nu zo ver dat het distributiedeksel kan
losgemaakt worden. Onderaan in de carterpan zitten ook nog 2
boutjes een beetje verstopt. Eerst moet de carterbescherming
eronderuit om daar bij te kunnen.


Het is een goed plan om meteen de keerring te vervangen


Zet de bout van de sleper los en neem hem eraf.


De sleper moet langs boven uit het blok gehaald worden.

Nu kan ook de ketting verwijderd worden. Bij de 1600 is
het best dat je het hulptandwiel van de oliepompaandrijving
van een merkteken voorziet. Hij drijft ook de stroomverdeler
aan en als hij straks meteen juist staat hoef je niet aan de
stroomverdeler te zitten prutsen.

Trek nu met een trekker het krukastandwiel los.


Haal de borgpen weg en controleer hem zorgvuldig op sleet
of beschadigingen.


Ook het hulptandwiel moet vervangen worden. Vergeet niet
om je merkteken over te brengen op het nieuwe tandwiel.




Zet de borging in de krukas en schuif het nieuwe tandwiel
er zover mogelijk op. Het oude tandwiel heeft een BDP
merkteken. Controleer of dat bij het nieuwe ook zo is. Breng
er desnoods zelf één aan met het oude tandwiel als
voorbeeld. Het merkteken hoort aan de gleuf van de borgpen
te zitten. Zet de moer op de krukas en schuif met behulp
daarvan het tandwiel tot zo ver als mogelijk. Haal de moer
terug weg en neem een passende dop of een stukje pijp en tik
voorzichtig het tandwiel tot op z'n plaats.


De borgpen zit precies tegenover het merkteken in het
blok als de krukas in z'n BDP staat. Zet het tandwiel zo op
de krukas dat de merktekens overeen komen. .

Monteer ook het nieuwe hulpastandwiel en leg de nieuwe
ketting op z'n plaats. Monteer dan de sleper.
Nu gaan we terug bovenin de motor werken. Monteer een
nieuwe kettingdemper
en leg de ketting rond het nieuwe nokkenastandwiel. Dit kan
nu ook terug gemonteerd worden. Monteer de spanner en
regel de spanning
van de ketting. Controleer de stand van de verschillende
poelies. Draai de krukas meermaals rond en controleer
nogmaals.
Nu kan je het distributiedeksel terug monteren. Gebruik
een nieuwe pakking en een nieuwe keerring. Monteer verder
alles terug en als alles goed gegaan is heb je nu een
fluisterstille distributieketting.
|