De Belgische Nivavrienden

 

 

Distributieketting vervangen

Als alle andere pogingen om de ketting stil te krijgen mislukt zijn is het tijd om ze in z'n geheel te vernieuwen. Dit is niet een werkje voor de leek. Je moet op de hoogte zijn van motorentechniek. Ik ga ervan uit dat dat zo is, daarom is deze how-to niet zo...excuse me the expression,  ahum... 'for dummy's'.

 

  Eerst moet het kleppendeksel verwijderd worden

Vervolgens gaan we de krukaspoelie er afhalen. Je hebt daarvoor een sleutel 38 mm nodig. Het werkt makkelijker als je de grille en radiateur verwijderd.

Zet de motor eerst op z'n bovenste dode punt.

1600

 

1700 injectie monopoint

Op deze afbeelding staat de poelie niet in z'n BDP. Het merkteken op het distributiedeksel is hetzelfde als bij de multipoint.

 

1700 injectie multipoint

 

Nu kan de poelie eraf. Je hebt een sleutel van 38 mm nodig.

 

De volgende stap is het losmaken en wegnemen van het nokkenastandwiel. Controleer of de merktekens juist staan. Mogelijk staan ze niet helemaal juist omdat de ketting uitgerekt is. De 1600 en 17i mono hebben een dubbele ketting.

 

De multi heeft een enkele.

 

Tik de borging van de bout van het nokkenastandwiel los.

 

Zet de bout los en neem de borgringen en de bout weg.

 

Je kan best ook eerst de kettingspanner wegnemen, zowel bij de 1600/mono als bij de multi. Omdat we de kettingspanner niet gaan vervangen gaan we hem eerst indrukken (1600/mono). Zet de dopmoer los en druk de spanner in. Zet daarna de dopmoer terug vast.

 

Het tandwiel kan nu verwijderd worden. Op het draadje moet je niet letten, dat is om de ketting op het tandwiel te houden maar dat is in dit geval niet nodig. Haal de ketting van het tandwiel af en leg ze opzij in de kop zodat je het tandwiel kan wegnemen. Bij de multi moet eerst de nokkenaspositiesensor verwijderd worden om ruimte te hebben.

 

Je bent nu zo ver dat het distributiedeksel kan losgemaakt worden. Onderaan in de carterpan zitten ook nog 2 boutjes een beetje verstopt. Eerst moet de carterbescherming eronderuit om daar bij te kunnen.

 

Het is een goed plan om meteen de keerring te vervangen

 

Zet de bout van de sleper los en neem hem eraf.

 

De sleper moet langs boven uit het blok gehaald worden.

 

Nu kan ook de ketting verwijderd worden. Bij de 1600 is het best dat je het hulptandwiel van de oliepompaandrijving van een merkteken voorziet. Hij drijft ook de stroomverdeler aan en als hij straks meteen juist staat hoef je niet aan de stroomverdeler te zitten prutsen.

 

Trek nu met een trekker het krukastandwiel los.

 

Haal de borgpen weg en controleer hem zorgvuldig op sleet of beschadigingen.

 

Ook het hulptandwiel moet vervangen worden. Vergeet niet om je merkteken over te brengen op het nieuwe tandwiel.

 

Zet de borging in de krukas en schuif het nieuwe tandwiel er zover mogelijk op. Het oude tandwiel heeft een BDP merkteken. Controleer of dat bij het nieuwe ook zo is. Breng er desnoods zelf één aan met het oude tandwiel als voorbeeld. Het merkteken hoort aan de gleuf van de borgpen te zitten. Zet de moer op de krukas en schuif met behulp daarvan het tandwiel tot zo ver als mogelijk. Haal de moer terug weg en neem een passende dop of een stukje pijp en tik voorzichtig het tandwiel tot op z'n plaats.

 

De borgpen zit precies tegenover het merkteken in het blok als de krukas in z'n BDP staat. Zet het tandwiel zo op de krukas dat de merktekens overeen komen. .

Monteer ook het nieuwe hulpastandwiel en leg de nieuwe ketting op z'n plaats. Monteer dan de sleper.

Nu gaan we terug bovenin de motor werken. Monteer een nieuwe kettingdemper en leg de ketting rond het nieuwe nokkenastandwiel. Dit kan nu ook terug gemonteerd worden. Monteer de spanner en regel de spanning van de ketting. Controleer de stand van de verschillende poelies. Draai de krukas meermaals rond en controleer nogmaals.

Nu kan je het distributiedeksel terug monteren. Gebruik een nieuwe pakking en een nieuwe keerring. Monteer verder alles terug en als alles goed gegaan is heb je nu een fluisterstille distributieketting. 

 

 
     

 

Begin hier echt niet aan als je niet van motortechniek op de hoogte bent. Als onverhoeds de tandwielen toch net een tandje verkeerd liggen weet je niet waar te beginnen om het op te lossen.  
     
 

Top of page