Verwijder de bougies om de krukas makkelijk te kunnen
ronddraaien. Best merk je de kabels zodat je ze achteraf
juist terug plaatst. Elke bougie heeft z'n eigen individuele
kabel. Steek je ze fout zal de motor niet of slecht starten.


Zoek de kettingspanner. Die zit een beetje verstopt
vooraan op de motor aan de kant van de spruitstukken. Zet de
dopmoer 13 mm los.

Draai nu de krukas een toertje rond om de
halfautomatische spanner z'n werk te laten doen. Draai, van
vooraan gezien, de krukas rechtsom en op het laatste een
heel klein beetje terug totdat je terug weerstand voelt. Nu
ligt de ketting slap aan de spannerzijde en zal hij z'n werk
goed kunnen doen. Je hebt daarvoor een
sleutel 38 mm nodig. Niet iedereen heeft die, maar je kan
ook de koelschroef beet pakken en zo de krukas ronddraaien.
Mogelijk hoor je een klakje van de spanner die zich opnieuw
zet. Draai de dopmoer op de spanner opnieuw vast en monteer
de bougies. Zet de bougiekabels terug op hun juiste plaats
en je bent klaar.
Zorg ervoor dat je de dopmoer vast genoeg zet. Als ze te
los staat zal de ketting zich opnieuw ontspannen.
Als je niet tijdig de ketting aanspant is schade aan de
cilinderkop niet uit te sluiten. Na verloop van tijd zal de
ketting zich gewoon door de cilinderkop heen vreten.

Als het rammelen van de ketting niet gedaan is nadat je
ze geregeld hebt, is er ofwel iets niet goed gegaan, of er
is iets meer aan de hand. Klik op onderstaande links.
- kettingspanner vervangen
- Kettingdemper vervangen
- Distributieketting vervangen
|