De Belgische Nivavrienden

 

 

 Distributieketting regelen

 

 

De distributieketting van de carburatie- en monopoint injectie Niva's moet elke 10 000 km geregeld worden. Door gebruik rekt de ketting uit en dan gaat ze te los liggen, waardoor ze gaat rammelen. Bij een multi hoeft dit niet omdat de spanner hydraulisch en volledig automatisch is.

 

  Verwijder de bougies om de krukas makkelijk te kunnen ronddraaien. Best merk je de kabels zodat je ze achteraf juist terug plaatst. Elke bougie heeft z'n eigen individuele kabel. Steek je ze fout zal de motor niet of slecht starten.

 

Zoek de kettingspanner. Die zit een beetje verstopt vooraan op de motor aan de kant van de spruitstukken. Zet de dopmoer 13 mm los.

 

Draai nu de krukas een toertje rond om de halfautomatische spanner z'n werk te laten doen. Draai, van vooraan gezien, de krukas rechtsom en op het laatste een heel klein beetje terug totdat je terug weerstand voelt. Nu ligt de ketting slap aan de spannerzijde en zal hij z'n werk goed kunnen doen. Je hebt daarvoor een sleutel 38 mm nodig. Niet iedereen heeft die, maar je kan ook de koelschroef beet pakken en zo de krukas ronddraaien. Mogelijk hoor je een klakje van de spanner die zich opnieuw zet. Draai de dopmoer op de spanner opnieuw vast en monteer de bougies. Zet de bougiekabels terug op hun juiste plaats en je bent klaar.

Zorg ervoor dat je de dopmoer vast genoeg zet. Als ze te los staat zal de ketting zich opnieuw ontspannen.

Als je niet tijdig de ketting aanspant is schade aan de cilinderkop niet uit te sluiten. Na verloop van tijd zal de ketting zich gewoon door de cilinderkop heen vreten.

 

Als het rammelen van de ketting niet gedaan is nadat je ze geregeld hebt, is er ofwel iets niet goed gegaan, of er is iets meer aan de hand. Klik op onderstaande links.

- kettingspanner vervangen

- Kettingdemper vervangen

- Distributieketting vervangen