De kettingspanner zit precies op dezelfde plek als bij de
1600 en monopoint, namelijk een beetje verstopt vooraan op
de cilinderkop aan de kant van de spruitstukken. Op de
afbeeldingen is de waterdarm weggehaald om de foto
duidelijker te maken.
Draai de leiding los met een 5-kantige steeksleutel. Met
een gewone gaat het ook, maar dan is het risico dat je
erover schiet een pak groter;

Trek de leiding voorzichtig uit de spanner.

Zet de moertjes sleuteltje 10 mm los...

...en haal de spanner uit de cilinderkop.


Zet het andere uiteinde van de leiding ook los...

...en haal ze voorzichtig weg.

Zet ook de aansluiting los...

...en haal deze uit het blok. De koperen ringetjes moeten
bij het terug monteren vernieuwd worden.

Spuit nu remmenreiniger in de leiding en in de
aansluiting (niet in de motor!) en blaas ze allebei
goed door met perslucht. Monteer ze terug en monteer de
nieuwe spanner.
Draai met de hand de krukas een aantal keren rond om al
een beetje oliedruk te maken.
Verwijder de
bougies om het wat makkelijker te maken. Monteer de
bougies terug en start de motor zonder de
startbeveiliging uit te schakelen zodat hij niet kan
lopen. Doe dit net zolang totdat het lampje van de oliedruk
uit gaat. Als hij de eerste toeren wat ratelt en tikt is dat
normaal. Nu kan je de motor starten.
Tip: als je startbeveiliging niet geactiveerd is kan je
de bougies er nog even uit laten om te starten totdat je
oliedruk hebt. Zorg er wel voor dat de bougiekabeluiteinden
geen massa kunnen raken.
Als je ketting nu nog niet stil is moet je de
demper of de
ketting zelf
vervangen.
|