De Belgische Nivavrienden

 

 

Hydraulische distributiekettingspanner vervangen

 De multipoint heeft een hydraulische volledig automatische kettingspanner. Voor de procedure bij een 1600 of monopoint injectie, klik hier
  De kettingspanner zit precies op dezelfde plek als bij de 1600 en monopoint, namelijk een beetje verstopt vooraan op de cilinderkop aan de kant van de spruitstukken. Op de afbeeldingen is de waterdarm weggehaald om de foto duidelijker te maken.

Draai de leiding los met een 5-kantige steeksleutel. Met een gewone gaat het ook, maar dan is het risico dat je erover schiet een pak groter;

 

Trek de leiding voorzichtig uit de spanner.

 

Zet de moertjes sleuteltje 10 mm los...

 

...en haal de spanner uit de cilinderkop.

 

Zet het andere uiteinde van de leiding ook los...

 

...en haal ze voorzichtig weg.

 

Zet ook de aansluiting los...

 

...en haal deze uit het blok. De koperen ringetjes moeten bij het terug monteren vernieuwd worden.

 

Spuit nu remmenreiniger in de leiding en in de aansluiting (niet in de motor!) en blaas ze allebei goed door met perslucht. Monteer ze terug en monteer de nieuwe spanner.

Draai met de hand de krukas een aantal keren rond om al een beetje oliedruk te maken. Verwijder de bougies om het wat makkelijker te maken. Monteer de bougies terug en start de motor zonder de startbeveiliging uit te schakelen zodat hij niet kan lopen. Doe dit net zolang totdat het lampje van de oliedruk uit gaat. Als hij de eerste toeren wat ratelt en tikt is dat normaal. Nu kan je de motor starten.

 

Tip: als je startbeveiliging niet geactiveerd is kan je de bougies er nog even uit laten om te starten totdat je oliedruk hebt. Zorg er wel voor dat de bougiekabeluiteinden geen massa kunnen raken.

Als je ketting nu nog niet stil is moet je de demper of de ketting zelf vervangen.

 

 

 
     

Top of page