De Belgische Nivavrienden

 

 

Distributiekettingdemper vervangen

Als je je ketting geregeld hebt en ze blijft ratelen is mogelijk de kettingdemper gebroken of versleten.
  Eerst moet het kleppendeksel verwijderd worden. De werkwijze bij een 1600 en 1.7i mono is net iets anders: verwijder eerst de luchtfilter en de luchtfilterbehuizing.

Monopoint injectie 1700:

Als de luchtfilterbehuizing volledig los is moet je onderaan de behuizing nog een stekker losmaken. Maak nu aan het gasklephuis de rubberen darmpjes los. Merk ze zodat je weet waar ze horen.

1600 carbu:

Nadat de luchtfilterbehuizing is weggenomen maak je eerst de gasklepbediening los. De plastieken hoedjes zijn met een schroevendraaier makkelijk van de bolletjes te wippen. Let op: als het koud is zijn ze erg broos en breken ze makkelijk.

 

Schroef het hele stelsel los en neem het weg

Nu moet de chokekabel nog verwijderd worden. Zet het kabelklemmetje los en neem het weg. Maak dan de vergrendeling van de kabel los en trek de kabel eruit.

Ook de stroomverdelerkap moet verwijderd worden om makkelijk te werken. De kabels hoeven er niet af zoals op de afbeelding.

 

Ook de rotor moet verwijderd worden. Hij zit vast met 2 schroefjes. Op de afbeelding is het kleppendeksel al verwijderd. Niet op letten...

17i multipoint

Hier hoef je de luchtfilter niet te verwijderen, maar wel een aantal andere zaken. Eerst moet de gaskabel verwijderd worden. Maak daarvoor de bevestiging op het inlaatspruitstuk los en verwijder hem. Nu kan je makkelijk de gaskabel losklikken van de gasklep. Er zit een circlips over, verwijder die eerst. Maak ook de stekker van de purgeerklep los en maak de steun los zodat je de klep opzij kan leggen. Maak dan de vacuümdarm van de rembekrachtiging los en leg hem uit de weg. Maak ook de inlaatdarm volledig los en neem hem weg. Tenslotte maak je nog de darm van de carterontluchting los en haal je die weg. Enkele foto's ter verduidelijking vind je hier.

Tot zover de belangrijkste verschillen tussen 17i en 1600. Maak de vacuümdarm van de rembekrachtiging nog los en leg hem uit de weg. Nu zijn we klaar om het kleppendeksel los te maken. Maak daarvoor alle moertjes sleuteltje 10 mm los die het deksel vasthouden. Onthoud bij de 17i waar de verschillende bevestigingen horen die bij tussen de moertjes geschroefd zijn. Het kleppendeksel kan nu weggenomen worden.

 

De kurken pakking hoeft niet zo nodig vernieuwd te worden als ze niet al lekte en niet te droog is geworden.

Om de demper los te maken haal je de 2 boutjes sleutel 10 mm vooraan op de kop weg. Let op dat je de demper niet in het blok laat vallen.

De demper eruit halen gaat makkelijker als je eerst het tandwiel en de spanner wegneemt . Trek een kabeltje of touwtje rond het tandwiel en de ketting zodat de ketting op z'n plaats blijft zitten.

 

Trek nu de demper uit de cilinderkop. De 1600 en 17i hebben verschillende dempers. Monteer bij een 1600 ook eentje van een 17i monopoint, die zijn beter van kwaliteit. Op de foto is eentje van een multipoint te zien, maar in wezen lijken ze allemaal op elkaar.

Zodra de nieuwe demper op z'n plaats geschroefd zit kan je het tandwiel en de spanner terug monteren en de kettingspanning regelen

 

 

 

 
Trek de moertjes van het kleppendeksel niet te vast aan. Dan gaat de pakking geheid lekken!  

 

 

Top of page