Eerst moet het kleppendeksel verwijderd worden. De werkwijze
bij een 1600 en 1.7i mono is net iets anders: verwijder eerst de
luchtfilter en de luchtfilterbehuizing.

Monopoint injectie 1700:
Als de luchtfilterbehuizing volledig los is moet je
onderaan de behuizing nog een stekker losmaken. Maak nu aan
het gasklephuis de rubberen darmpjes los. Merk ze zodat je
weet waar ze horen.
1600 carbu:
Nadat de luchtfilterbehuizing is weggenomen maak je eerst
de gasklepbediening los. De plastieken hoedjes zijn met een
schroevendraaier makkelijk van de bolletjes te wippen. Let
op: als het koud is zijn ze erg broos en breken ze
makkelijk.

Schroef het hele stelsel los en neem het weg


Nu moet de chokekabel nog verwijderd worden. Zet het
kabelklemmetje los en neem het weg. Maak dan de
vergrendeling van de kabel los en trek de kabel eruit.
Ook de stroomverdelerkap moet verwijderd worden om
makkelijk te werken. De kabels hoeven er niet af zoals op de
afbeelding.


Ook de rotor moet verwijderd worden. Hij zit vast met 2
schroefjes. Op de afbeelding is het kleppendeksel al
verwijderd. Niet op letten...

17i multipoint
Hier hoef je de luchtfilter niet te verwijderen, maar wel
een aantal andere zaken. Eerst moet de gaskabel verwijderd
worden. Maak daarvoor de bevestiging op het inlaatspruitstuk
los en verwijder hem. Nu kan je makkelijk de gaskabel
losklikken van de gasklep. Er zit een circlips over,
verwijder die eerst. Maak ook de stekker van de purgeerklep
los en maak de steun los zodat je de klep opzij kan leggen.
Maak dan de vacuümdarm van de rembekrachtiging los en leg
hem uit de weg. Maak ook de inlaatdarm volledig los en neem
hem weg. Tenslotte maak je nog de darm van de
carterontluchting los en haal je die weg. Enkele foto's ter
verduidelijking vind je
hier.
Tot zover de belangrijkste verschillen tussen 17i en
1600. Maak de vacuümdarm van de rembekrachtiging nog los en
leg hem uit de weg. Nu zijn we klaar om het kleppendeksel los te maken.
Maak daarvoor alle moertjes sleuteltje 10 mm los die het
deksel vasthouden. Onthoud bij de 17i waar de verschillende
bevestigingen horen die bij tussen de moertjes geschroefd
zijn. Het kleppendeksel kan nu weggenomen worden.

De kurken pakking hoeft niet zo nodig vernieuwd te worden
als ze niet al lekte en niet te droog is geworden.

Om de demper los te maken haal je de 2 boutjes sleutel 10
mm vooraan op de kop weg. Let op dat je de demper niet in
het blok laat vallen.


De demper eruit halen gaat makkelijker als je eerst
het tandwiel
en de spanner
wegneemt . Trek een kabeltje of touwtje rond het tandwiel en
de ketting zodat de ketting op z'n plaats blijft zitten.
Trek nu de demper uit de cilinderkop. De 1600 en 17i
hebben verschillende dempers. Monteer bij een 1600 ook
eentje van een 17i monopoint, die zijn beter van kwaliteit. Op de foto
is eentje van een multipoint te zien, maar in wezen lijken
ze allemaal op elkaar.

Zodra de nieuwe demper op z'n plaats geschroefd zit kan
je het tandwiel
en de spanner terug
monteren en de
kettingspanning regelen
|