De Belgische Nivavrienden

 

 

Distributiekettingspanner vervangen

Als je distributieketting niet meer te regelen is kan een kapotte spanner een mogelijke oorzaak zijn. Klik hier voor de beschrijving hoe je ketting aan te spannen.

De procedure bij een multipoint is anders. Klik hier.

 

  Een mogelijke oorzaak dat je distributieketting niet meer aan te spannen is, is een kapotte of inwendig sterk vervuilde spanner. Hij moet in ieder geval gedemonteerd worden voor controle of vervanging. De spanner zit een beetje verstopt. Hij zit aan de voorkant van de motor aan de kant van de spruitstukken. Maak de 2 boutjes los met een sleuteltje 10 mm. Op de afbeelding is een steeksleutel te zien, maar je kan er beter aan met een rateltje, verlengstukje en dopje 10 mm.

 

Trek de spanner dan uit de cilinderkop.

 

Haal de pakking eraf. Ze moet in ieder geval vernieuwd worden.

 

Zet de spanner in een bankschroef en verwijder de dopmoer met een sleutel 13 mm.

 

Controleer of de conische delen niet beschadigd zijn. Reinig de spanner grondig met remmenreiniger of een andere ontvetter. Maak hem verder schoon met perslucht en kijk of hij vrij beweegt. De veer zit erg strak, dus enige kracht is vereist. Als alles in orde lijkt te zijn kan je de spanner terug monteren en de spanning van de ketting regelen.

 

Als de spanner niet in orde is, moet hij vervangen worden.

 

 
  Als de ketting ondanks een nieuwe spanner blijft ratelen heb je meer werk. Klik hier om de kettingdemper of distributieketting zelf te vervangen.  

 

Draai niet met de krukas als de spanner uit de cilinderkop is!  
 

 

Top of page