Een mogelijke oorzaak dat je distributieketting niet meer
aan te spannen is, is een kapotte of inwendig sterk
vervuilde spanner. Hij moet in ieder geval gedemonteerd
worden voor controle of vervanging. De spanner zit een
beetje verstopt. Hij zit aan de voorkant van de motor aan de
kant van de spruitstukken. Maak de 2 boutjes los met een
sleuteltje 10 mm. Op de afbeelding is een steeksleutel te
zien, maar je kan er beter aan met een rateltje,
verlengstukje en dopje 10 mm.

Trek de spanner dan uit de cilinderkop.

Haal de pakking eraf. Ze moet in ieder geval vernieuwd
worden.

Zet de spanner in een bankschroef en verwijder de dopmoer
met een sleutel 13 mm.

Controleer of de conische delen niet beschadigd zijn.
Reinig de spanner grondig met remmenreiniger of een andere
ontvetter. Maak hem verder schoon met perslucht en kijk of
hij vrij beweegt. De veer zit erg strak, dus enige kracht is
vereist. Als alles in orde lijkt te zijn kan je de spanner
terug monteren en
de spanning van de ketting regelen.


Als de spanner niet in orde is, moet hij vervangen
worden.
|