De Belgische Nivavrienden

 

 

Kleppen regelen

Elke 10.000 km moeten de kleppen van de Niva gecontroleerd / afgesteld worden. Zeker als hij op LPG loopt. Hieronder wordt uiteengezet hoe dit in zijn werk gaat. Als je niets van motoren en hun werkingsprincipe kent, kan je dit beter aan een vakman overlaten. Als de kleppen niet goed geregeld worden, is schade aan de motor niet uit te sluiten. Bij een multipoint hoef je de kleppen niet te regelen, dat wordt automatisch en hydraulisch gedaan.
  Begin met het kleppendeksel weg te halen. Hier kan je lezen hoe je dat doet.

Zet dan de motor op z'n bovenste dode punt. Je kan de krukas verdraaien met een sleutel 38 mm. Heb je die niet, kan je aan de koelschroef draaien. Haal de bougies uit de cilinderkop om dat makkelijker te maken.

Krukasmerkteken 1600

 

Krukasmerkteken 17i mono

De krukas staat in deze afbeelding niet op z'n BDP. Het merkteken op het distributiedeksel zit boven de poelie.

 

Nokkenasmerkteken

 

Op deze positie begin je de kleppen te regelen. Je hebt daarvoor een brede voelermaat 0,15 mm nodig. Deze is speciaal Lada, dus niet in de reguliere shop te verkrijgen. De klepspeling is als volgt bij koude motor:

1600: inlaat: 0,15 mm, uitlaat: 0,15 mm

17i mono: inlaat: 0,15 mm, uitlaat 0,20 mm

De meeste mensen bezitten de 0,20 mm niet. Je stelt de uitlaatkleppen gewoon iets ruimer af dan de inlaatkleppen met de 0,15 mm voelermaat.

 

Je hebt bij elke klep een stelbout en een borgmoer. De borgmoer moet los gezet worden om de stelbout te kunnen verdraaien. Staat de speling goed, draai de borgmoer dan terug vast en controleer de speling opnieuw. Bij het vast zetten van de borgmoer is het mogelijk dat de speling iets verloopt. Is dat het geval, begin dan opnieuw. Je kan de kleppen niet zomaar in het wilde weg stellen, er is een volgorde die moet aangehouden worden.

Let op: het aantal omwentelingen van de nokkenas is niet hetzelfde als van de krukas! Bij onderstaande tabel moet je de omwentelingen van de krukas tellen. Draai de krukas rechtsom vanaf de voorkant van de motor gezien.

Krukas aantal graden gedraaid Te stellen kleppen vanaf vooraan gezien
8 en 6
180° = + halve toer 4 en 7
360° = weer + halve toer 1 en 3
540° = weer + halve toer 5 en 2

 

Het plaatsen van de voelermaat.

 

De voelermaat moet vlot kunnen bewegen, maar ook weer niet tè vlot.

 

Het stellen van de kleppen

 

Wees niet te lui om elke keer als je de borgmoer hebt vastgezet de speling opnieuw te controleren. Het gebeurt echt wel dikwijls dat de speling verloopt bij het vast zetten.

Als alle kleppen gedaan zijn, controleer dan ook even de staat van de kettingdemper en vervang hem als het nodig is. Nu het kleppendeksel eraf is heb je ook een goede gelegenheid om je ketting te spannen en terwijl te kunnen zien wat er dan gebeurt.

Let erop dat je bij het loszetten van de borgmoeren de tapeindjes in de cilinderkop (bevestigingen van het kleppendeksel) niet beschadigt. Ze zitten aardig dicht in de buurt van je sleutel en de borgmoeren willen wel eens bruusk loskomen. De sleutel schiet dan tegen de tapeindjes en ze zullen breken. En neem van mij aan: dat is niet prettig.

 

 
 

Top of page