Begin met het
kleppendeksel weg te halen.
Hier
kan je lezen hoe je dat doet.
Zet dan de
motor op z'n bovenste dode punt. Je kan de krukas verdraaien
met een sleutel 38 mm. Heb je die niet, kan je aan de
koelschroef draaien. Haal de
bougies uit de cilinderkop om dat makkelijker te maken.
Krukasmerkteken 1600

Krukasmerkteken 17i mono
De krukas staat in deze afbeelding niet op z'n BDP. Het
merkteken op het distributiedeksel zit boven de poelie.

Nokkenasmerkteken

Op deze positie begin je de kleppen te regelen. Je hebt
daarvoor een brede voelermaat 0,15 mm nodig. Deze is
speciaal Lada, dus niet in de reguliere shop te verkrijgen.
De klepspeling is als volgt bij koude motor:
1600: inlaat: 0,15 mm, uitlaat: 0,15 mm
17i mono: inlaat: 0,15 mm, uitlaat 0,20 mm
De meeste mensen bezitten de 0,20 mm niet. Je stelt de
uitlaatkleppen gewoon iets ruimer af dan de inlaatkleppen
met de 0,15 mm voelermaat.

Je hebt bij elke klep een stelbout en een borgmoer. De
borgmoer moet los gezet worden om de stelbout te kunnen
verdraaien. Staat de speling goed, draai de borgmoer dan
terug vast en controleer de speling opnieuw. Bij het vast
zetten van de borgmoer is het mogelijk dat de speling iets
verloopt. Is dat het geval, begin dan opnieuw. Je kan de
kleppen niet zomaar in het wilde weg stellen, er is een
volgorde die moet aangehouden worden.
Let op: het aantal omwentelingen van de nokkenas is niet
hetzelfde als van de krukas! Bij onderstaande tabel moet je
de omwentelingen van de krukas tellen. Draai de krukas
rechtsom vanaf de voorkant van de motor gezien.
Krukas aantal
graden gedraaid |
Te stellen
kleppen vanaf vooraan gezien |
0° |
8 en 6 |
180° = + halve
toer |
4 en 7 |
360° = weer +
halve toer |
1 en 3 |
540° = weer +
halve toer |
5 en 2 |

Het plaatsen van de voelermaat.

De voelermaat moet vlot kunnen bewegen,
maar ook weer niet tè vlot.

Het stellen van de kleppen


Wees niet te lui om elke keer als
je de borgmoer hebt vastgezet de speling opnieuw te
controleren. Het gebeurt echt wel dikwijls dat de speling
verloopt bij het vast zetten.
Als alle kleppen gedaan zijn,
controleer dan ook even de staat van de
kettingdemper en vervang hem als
het nodig is. Nu het kleppendeksel eraf is heb je ook een
goede gelegenheid om je
ketting te spannen en
terwijl te kunnen zien wat er dan gebeurt.
Let erop dat
je bij het loszetten van de borgmoeren de tapeindjes in de
cilinderkop (bevestigingen van het kleppendeksel) niet
beschadigt. Ze zitten aardig dicht in de buurt van je
sleutel en de borgmoeren willen wel eens bruusk loskomen. De
sleutel schiet dan tegen de tapeindjes en ze zullen breken.
En neem van mij aan: dat is niet prettig.
|