De Belgische Nivavrienden

 

 

Uitlaatspruitstuk herstellen 17i multipoint injectie

 

Bij de multipoint injectiemotor wordt er in West-Europa een plaatstalen uitlaatspruitstuk gebruikt. Dit is niet goed bestand tegen trillingen en het gebeurt meer dan eens dat zo'n spruitstuk dan gaat scheuren op de lasnaden. Het is een hele klus om dat te repareren, maar het is wel nodig omdat de motor met een fittende uitlaat niet lambda draait en dat is afkeur op de jaarlijkse technische keuring. Dus voordat je dure lambdasondes en katalysatoren gaat vervangen controleer je best eerst even je spruitstuk en de uitlaat in het algemeen op fitten. Als het spruitstuk fit kan je dat best horen door de motor op ralenti te laten lopen en dan korte stootjes gas te geven terwijl je goed luistert. Als het spruitstuk gescheurd is is dat meestal aan de eerste en de vierde cilinder.

Uitlaatspruitstuk gescheurd op de lasnaad

 

  Begin met alle aansluitingen en aanverwanten op het inlaatspruitstuk los te maken.

.

Er komt een beetje koelvloeistof uit deze leidingen. Niet van wakker liggen.

De gaskabel loshalen van het gasklephuis. Er zit een circlips over.

In de 2 tapgaten linksboven op het spruitstuk zit de purgeerklep gemonteerd, op deze afbeelding niet te zien. Maak die ook los. Dan kan het bovenste stuk van het spruitstuk losgeschroefd worden.

Er zitten twee steunstangen aan de onderste helft va het spruitstuk. deze moeten ook los.

Trek de stekker los van de kabelboom van de injecteurs.

En maak de brandstofleidingen los.

Verlies de pakkingen niet! Controleer ze zorgvuldig op beschadiging of uitdroging en vervang bij de minste twijfel.

De aansluiting op de brandstofrail: soms met kruiskop, soms met inbus. Aan de achterkant van de rail zit de drukregelaar. Haal die er ook uit. Let ook weer op de rubber pakkingen.

Een beetje een verborgen moer van de beschermkap van de startmotor en het hitteschild. Ze moet ook los.

Zet de 2 buitenste en de middelste moer van het uitlaatspruitstuk los en haal het hitteschild weg.

Op de afbeelding is de betere, gegoten versie van het uitlaatspruitstuk te zien.

Die van jouw is van plaatstaal

Het uitlaatspruitstuk kan nu van de cilinderkop worden gehaald.

Controleer elke lasnaad zorgvuldig op scheurtjes en schuur de gescheurde lasnaden zoveel mogelijk uit met een Dremel. Nu kunnen de scheurtjes opnieuw dicht gelast worden.

 

 
  Gebruik bij het opnieuw monteren nieuwe pakkingen. Het zou zonde zijn moest je nu perfect gasdicht spruitstuk gaan fitten op z'n pakkingen.  
 

Tip:

Controleer zorgvuldig of de stroomdraden van de startmotor niet tegen het uitlaatspruitstuk zitten. De isolatie zal smelten en je hebt een mega kortsluiting voordat je het weet.  

 

 

Probeer de scheurtjes niet dicht te smeren met één of andere pasta, dat werkt echt niet. Gebruik ook geen pasta op de andere pakkingen.  
     
 

Top of page