De Belgische Nivavrienden

 

 

Hulpkoppelingscilinder vervangen

   

De hulpkoppelingscilinder of slave cilinder zit tegen het koppelingshuis geschroefd. Hij zit vast met 2 boutjes sleutel 13 mm. Begin met de veer weg te halen.

 

Haal nu het borgpennetje uit de regelas.

 

Nu kan de cilinder eraf gehaald worden, maar voordat we dat doen zetten we beide moeren op het regelasje korter naar de cilinder toe, zodat er voldoende vrije speling is straks als we terug gaan monteren. Let niet op de veer, die moet er in dit stadium al af zijn.

 

Nu kan de cilinder eraf gehaald worden.

 

Zet nu met een steeksleutel 17 mm  en een 22 mm de rubber slang los. Let op, er komt olie uit het systeem, vang dat op met een geschikte opvangbak.

 

En verwijder de rubber slang. Het koperen afdichtringetje moet vernieuwd worden bij opnieuw monteren.

Opnieuw monteren gaat in de omgekeerde volgorde.

Nu moet het systeem nog ontlucht en de koppeling opnieuw afgesteld worden. Eerst gaan we ontluchten.

Vul het reservoir voldoende bij met remolie. Gebruik DOT4. DOT5 is de nieuwste variant, maar deze is niet geschikt voor onze Niva.

 

Haal het beschermdopje van het ontluchtingsnippeltje af  en schuif er een passend darmpje over dat met het andere einde in de opvangbak zit. Er bestaan ontluchtingssetjes, maar als je dat niet hebt kan je iemand vragen om even te helpen. Laat de helper het koppelingspedaal enkele malen volledig induwen en volledig opkomen. Mogelijk blijft het pedaal tegen de vloer zitten, dan moet je helper het terug omhoog trekken. Laat hem na enkele malen 'pompen' dan het pedaal ingedrukt houden terwijl je het nippeltje los zet en daarna terug vast. Herhaal de 'pomp-pomp-pomp-pomp-vast-los' actie enkele malen totdat er geen lucht meer uit het systeem komt. Controleer regelmatig het niveau van het reservoir en vul zo nodig bij. Vergeet het beschermdopje niet terug te plaatsen op het nippeltje.

 

Nu moet de koppeling nog opnieuw afgesteld worden. Met een sleutel 13 en 17 mm draai je de grote moer zodanig dat de vork 4-5 mm vrije speling heeft. Draai de moeren vast tegen elkaar aan en monteer de veer. Plaats nu het borgpennetje nog terug.

 

 
  Terug naar de how-to koppeling vervangen  

 

Remolie vreet lak aan. Zorg ervoor dat je niet morst en desnoods maak je de boel terug schoon met remmenreiniger. Probeer met de remmenreiniger niet op rubber onderdelen te spuiten.  
 
 

Top of page