De Belgische Nivavrienden

 

 

Olie vervangen en smeren

 
Het reguliere onderhoud aan onze Niva willen we allemaal graag zelf doen. Is het niet om een centje uit te sparen, dan wel om het gevoel te hebben het lekker zelf gedaan te hebben. Hieronder een how-to 'oliewissel en smeren'.

Wat je nodig hebt aan gereedschap is het volgende:

- een ring- of dopsleutel 17 mm

- een inbussleutel 12 mm. Dit zit niet in een gewone set! Controleer of je hem hebt.

- een dopje 10mm + rateltje + kniegewrichtje

- een sleuteltje 10 mm

- een sleutel 13 mm

- enkele kruisschroevendraaiers

- een oliefiltersleutel

- een bak of pan om de olie in af te laten

- een deftige krik en steunpoten

- een vetspuit

 

De motor
  Je hebt nodig: 3,75 liter 15W40 motorolie en een oliefilter. Het is aangeraden elke 10 000 km of jaarlijks motorolie en oliefilter te verversen. Oudere 1600-motoren zijn gelukkiger met de iets dikkere 20W50

Krik de auto vooraan op. Gebruik degelijke steunen zodat de auto niet op je donder kan vallen moest de krik het onverhoeds begeven. Gebruik in geen geval het originele Ladakrikje. In de Hubo en aanverwanten zijn kleine relatief goede rolkrikjes te koop voor enkele tientjes.

Zet met een inbussleutel 12 mm het carterplug los. Let op: als de motor warm is kan je je handen verbranden!

 

Je hebt een opvangbak of pan nodig waar minstens 4 liter in kan.

 

Draai terwijl de olie in de opvangbak loopt met een passende sleutel het oliefilter los

 

Haal het oliefilter van het blok en leg het ondersteboven in de opvangbak, zodat hij leeg loopt. Controleer of de oude pakking niet op het blok blijft zitten. Doe een laagje motorolie op de pakking van het nieuwe filter en draai het handvast op het blok. Zet het filter niet vast met de oliefiltersleutel. Je kan nu ook de carterplug terug monteren.

 

Laat de auto zakken en draai de olievulstop bovenaan op het blok los.

 

Giet 3,75 liter motorolie in het blok en draai de olievulstop terug op het blok. Laat de motot even lopen totdat het oliefilter zich gevuld heeft. Dit duurt doorgaans maar enkele seconden. Leg dan de motor terug stil.

 

Haal de oliepeilstok uit het blok en maak hem schoon met een propere niet pluizende doek.

 

Nadat de motor enkele minuten niet gelopen heeft zit alle olie onderin het blok en kan je het oliepeil voor alle zekerheid even nakijken. Het is goed als het net op of net onder het maximumstreepje staat. Het is in geen geval goed als het boven maximum staat of onder minimum.

 

 
De versnellingsbak
  Je hebt nodig: 1,7 liter 75W/90 of 80W90 versnellingsbakolie. Officieel wordt 1,35 liter opgegeven, maar een overfill is aangeraden. Ik raad aan om elke 20 000 km of jaarlijks de versnellingsbakolie te verversen.

Rijdt eerst minstens 10 km met de auto zodat de versnellingsbak warm staat. Krik dan de auto op aan voor- en achterkant. Zorg voor goede steunen en zorg ervoor dat hij waterpas staat.

 

Draai de carterplug van de versnellingsbak los en laat de olie in een opvangbak lopen.

 

Controleer de plug of er niet te veel metaaldeeltjes aan hangen. De plug is magnetisch. Als er overmatig veel metaal aan hangt is de versnellingsbak mogelijk beschadigt. Wat je op de foto ziet is normaal.

 

Terwijl de versnellingsbak aan het leeglopen is kunnen we in de auto al voorbereidingen treffen. Omdat we de bak gaan overvullen kunnen we hem niet vullen via de reguliere stop en moeten we het via het gat van de versnellingspook gaan doen. Daarvoor moeten we binnenin de auto één en ander gaan slopen.

De versnellingspook moet uit de bak gehaald worden en daarvoor moet de afdekkap die rond de poken zit eruit. Zet met een kruisschroevendraaier alle vijsjes los. De achterste kan je alleen bereiken met een kort schroevendraaiertje. Als je net zoals ik je auto maar 1x per jaar deftig schoonmaakt kan je best eerst alle gaten waar de vijsjes in zitten schoonmaken met een stofzuiger. Anders loop je kans dat je de koppen van de vijsjes beschadigt door het opgehoopte vuil dat erin zit.

 

De stekkers van de sigarenaansteker moeten losgehaald worden.

 

Nu kan de afdekplaat weggehaald worden. Om ze weg te halen zet je beide korte pookjes zo kort mogelijk tegen elkaar, dus in sper en in korte versnelling.

 

Nu moet het afdekkapje van de versnellingspook nog weggehaald worden. Schroef de kleine vijsjes rondom allemaal los en neem ze weg. Draai ook de bol van de versnellingspook eraf. De pook zelf zal meedraaien. Hou de pook met 1 hand vast terwijl je met de andere de bol los schroeft.

 

Het kapje kan nu weggehaald worden. Daaronder zit nog een geluidsisolatie. Haal dat ook weg.

 

Je ziet nu de bevestiging van de versnellingspook zitten. Je ziet 2 rijen van 3 moertjes. Haal alleen de buitenste moertjes los. Hieronder een foto van een losse versnellingsbak zodat je duidelijk kan zien wat ik bedoel. Aan het uiterst rechtse moertje kan je slecht aan. Don't worry, dat is niet alleen bij jouw Niva zo. Zorg ervoor dat de pook in z'n neutraal staat.

 

Haal nu voorzichtig de pook uit de bak. Let er op dat je hem niet per ongeluk in of bijna in een versnelling stoot. Je kan hem gewoon recht naar boven uit de bak trekken. Je kan hem naast je op de bijrijderstoel leggen, maar je vriendin gaat dat niet in dank afnemen.

 

Controleer of de pakking niet beschadigd is. Controleer ook meteen of de rubber hoes van de pook niet beschadigt is.

 

Draai nu de stop terug in het carter en giet in het gat in de versnellingsbak 1,7 liter olie. Probeer niet in je interieur te morsen. Bakolie stinkt als de pest. Als je hiermee klaar bent monteer je alles terug in omgekeerde volgorde. De pook kan je gewoon rechtop terug in de versnellingsbak steken. Let erop dat hij overal mooi aansluit voordat je hem dicht schroeft. Ga er niet aan zitten wringen of je beschadigt de bak! Hij hoort gewoon netjes in de bak te schuiven en mooi aan te sluiten. Let er ook op dat je de draden van de sigarenaansteker niet beschadigt met de vijsjes van de afdekkap.

 

 
De tussenbak
  Je hebt nodig: 0,75 liter 75W/90 of 80W90 versnellingsbakolie. Ik raad aan om elke 20 000 km of jaarlijks de tussenbakolie te verversen.

Rijdt eerst minstens 10 km met de auto zodat de tussenbak warm staat. Krik dan de auto op aan voor- en achterkant. Zorg voor goede steunen en zorg ervoor dat hij waterpas staat.

 

Zet met een inbussleutel 12 mm de aflaatplug van de tussenbak los en laat de olie in een opvangbak lopen. Maak de plug eerst goed schoon zodat je sleutel er goed in past. De pluggen bevinden zich aan de voorkant van de versnellingsbak. Bij een erg vuile bak zijn ze slecht te vinden, maar ze zijn er echt wel.

 

Laat de bak goed uitlekken en zet de aflaatplug terug goed vast. Overdrijf hierin niet: vast is vast. Als je er te veel kracht op zet barst het carter van je tussenbak! Draai dan de vulplug los die zich links bovenaan de aftapplug bevindt. Maak ook eerst deze plug goed schoon.

 

Doe met een oliespuit de nieuwe olie in de bak. Als je geen oliespuit hebt kan het ook met een 1-liter olieverpakking. Daar zit in de meeste gevallen een vultuitje aan. Doe er net zoveel olie in totdat ze er langs de vulplug uit loopt. Het is goed als de olie net gelijk met het gat staat. Draai nu de plug er terug in en zet hem goed vast. Niet overdrijven!

 

Maak de omgeving van de ontluchting en de ontluchtingsnippel zelf goed schoon. Versnellingsbakken maken inwendig druk als ze opwarmen en die druk moet weg kunnen. Hier een foto van een losse tussenbak zodat je ziet wat ik bedoel. De ontluchtingsnippel bevindt zich aan de achterkant van de tussenbak, rechtsboven de aandrijfas.

 

 
Het voordifferentieel
  Je hebt nodig: 1,15 liter 75W/90 versnellingsbakolie. Er wordt voorgeschreven om een API GL5 olie te gebruiken, maar een kwalitatief goede 75/W90 is ook goed. Ik raad aan om elke 20 000 km of jaarlijks de differentieelolie te verversen.

Rijdt eerst minstens 10 km met de auto zodat het differentieel warm staat. Krik dan de auto op aan voor- en achterkant. Zorg voor goede steunen en zorg ervoor dat hij waterpas staat.

 

Zet met een inbussleutel 12 mm de carterplug los. Maak hem eerst goed schoon zodat je sleutel er goed in past. Laat de olie in een opvangbak lopen.

 

Als het diff is leeg gelopen draai je je aftapplug er terug in en je zet hem goed vast. Niet overdrijven hierin: het aluminium carter kan open barsten! Neem daarna een sleutel 17 mm en haal de vulplug eruit. Hij is een beetje lastig te vinden, maar hij is er echt wel. Hij zit aan de bestuurderskant.

 

Vul het differentieel totdat de olie uit het vulgat loopt. Het is goed als de olie precies gelijk staat met de onderkant van het vulgat.

 

Maak de ontluchtingsnippel en de omgeving er rond goed schoon.

 

 
Het achterdifferentieel
  Je hebt nodig: 1,3 liter 75W/90 of 80W90 versnellingsbakolie. Ik raad aan om elke 20 000 km of jaarlijks de differentieelolie te verversen.

Rijdt eerst minstens 10 km met de auto zodat het differentieel warm staat. Krik dan de auto op aan voor- en achterkant. Zorg voor goede steunen en zorg ervoor dat hij waterpas staat. Opkrikken is niet persé nodig. Het kan ook als de auto op z'n wielen staat, maar dat werkt iets ongemakkelijker

 

Zet met een inbussleutel de aftapplug los en laat de olie in een opvangbak lopen. Maak de plug eerst goed schoon zodat je sleutel er goed in past.

.

 

Als het diff is leeg gelopen zet je de aftapplug er terug in en je zet hem goed vast. Haal dan met een sleutel 17 mm de vulplug eruit.

 

Vul het diff totdat de olie uit het vulgat loopt. Het is goed als de olie precies gelijk staat met de onderkant van het gat. Draai de vulplug terug in het gat en zet hem goed vast.

 

Draai met een sleutel 13 mm de ontluchtingsnippel uit het differentieelcarter en maak hem goed schoon. Zet hem er daarna uiteraard weer terug in.

 

 

Smeren

  Je hebt nodig: een vetspuit.

Ik raad aan om elke 20 000 km of jaarlijks de aandrijfassen door te smeren.

 

Op elke aandrijfas staan smeernippels. Zet de aansluiting van de vetspuit op de nippel en duw er een paar slagen vet in.

 

Ook de kruisjes hebben smeernippels. Met een gewone aansluiting kan je hier niet bij komen. Je moet ofwel een naaldaansluiting gebruiken ofwel de aandrijfas loshalen zodat je het kruisje kan draaien. Klik hier om te kijken hoe je je aandrijfassen los maakt.

 

Met de aandrijfas losgemaakt kan je wel bij de nippel met een conventionele aansluiting.

 

Omdat ik wel eens een aandrijfasje meer pleeg te smeren dan de gemiddelde Nivarijder heb ik een vetspuit met een naald aansluiting. Die is dun genoeg om tussen het kruisje te steken.

 

 

 
Doe je afgewerkte olie naar het containerpark. In de meeste gevallen is dat gratis en je doet het milieu er een groot plezier mee.  

 

Top of page