De Belgische Nivavrienden

 

 

Ontluchting benzinetank aanpassen

 

Het is een algemeen geweten feit dat een Niva voltanken een nachtmerrie kan zijn. Dit euvel moet gezocht worden in de zeer gebrekkige ontluchting van de tank. Hieronder volgt een beschrijving van de werkzaamheden om dit probleem te verhelpen. Leuke bijkomstigheid: de benzinegeurtjes die het interieur van je Niva wel eens durven binnendringen via het gebrekkige ontluchtingssysteem worden ook aardig teruggedrongen. 

 

Wat je nodig hebt is het volgende:

- 18 cm koperen buis, 15 mm

- 10 cm koperen buis, 6 mm (remleiding)

- 5 m benzineleiding, 4 mm

- 20 cm benzineleiding, 25 mm

- 8 slangenklemmen, 7 mm

- 4 slangenklemmen, 20 mm

 

 

  Voorbereiding

Voordat we met de eigenlijke werken beginnen, is het nodig om de koperen buizen aan mekaar te solderen. Als je daarvoor niet het juiste gereedschap hebt, kan je vragen aan een loodgieter om het even voor je te doen. 

Boor 4 gaten van 6 mm in de grootste koperen buis. Boor de gaten 2,5 cm uit mekaar. Plaats daarin telkens een stukje van de kleinste buis (25 mm is voldoende) en soldeer ze stevig vast met zilver of tin solduur (zie foto 3). Maak de buisjes goed proper, zodat er geen restjes van het solduur in zitten. 

 

Wagen 'uitkleden'

Begin met het verwijderen van de achterbank en leg ze ergens buiten de wagen. Verwijder nu de afdekkingsplaat van de achterlichten. Verwijder nu de bouten van de veiligheidsgordels. Nu ben je klaar om het rechter paneel te verwijderen dat de vulpijp van de benzinetank bedekt. Verwijder eerst nog de asbak en de schroefjes die daarachter zitten. Verwijder nu de rubberen vloermat om bij de afdekplaat van de benzinetank te kunnen komen. Verwijder al de schroefjes en neem de plaat weg. 

Modificatie zelf Nu zijn we klaar om met de aanpassing zelf te beginnen. je ziet dat er twee kleine darmpjes uit de afdekplaat komen. Entje links en ntje rechts. Dat zijn de ontluchtingsdarmpjes die verbonden zijn met het 'potje' dat op de rechtse achterflank gevezen zit (zie foto 4). Je zal eveneens zien dat er naast de vulpijp nog een andere darm naar de tank loopt. Dat is de darm die we gaan aanpassen met de koperen pijp. 

We zullen beginnen met de linkerzijde. Zet de slangeklem los en verwijder de darm van de tank. monteer nu een nieuwe darm met een nieuwe slangeklem en leg de darm in dezelfde positie als de oude. Zorg ervoor dat je hem niet te kort afsnijdt. Straks gaan we hem bevestigen aan de koperen leiding. Doe hetzelfde voor de rechterkant. Let er op dat de afdekplaat straks de slangeklemmen niet raken! Monteer de schroef van de slangeklem niet aan de bovenkant! Verwijder nu de schroeven van het 'potje' zodat het makkelijker is om ook daar nieuwe darmpjes aan te bevestigen. De open zijde van de darmpjes moet steeds uitkomen in de buurt van de vulpijp.

Nu dat alle nieuwe darmpjes geplaatst zijn en alle slangeklemmen goed vast staan (!!) is het tijd om de oude plastieken ontluchtingsdarm te vervangen door onze nieuwe 'homemade' koperen leiding. Verwijder nu de oude ontluchtingsdarm die van de tank naar de vulpijp loopt. Hergebruik deze darm niet als benzinedarm! Door ouderdom is deze darm hard geworden en zal niet meer volledig benzinebestendig zijn! Gebruik de nieuwe 15 mm darm om de koperen leiding met de tank en de vulpijp te verbinden. Zet zonodig de vulpijp los en verdraai deze zodat de nieuwe darm gemakkelijker te plaatsen is. Schuif de nieuw slangeklemmen over de darm en zet ze stevig vast, zodat er geen benzine of benzinedampen kunnen ontsnappen. 

 

Resultaat:

Het voltanken van je Niva gaat nu een stuk gemakkelijker. Als de pomp afslaat, is de tank ook echt vol. Niet meer zoals vroeger, toen je de laatste liters er beetje bij beetje moest inpompen om de tank ook echt vol te krijgen. 

Deze how to is gebaseerd op een Niva 1600, maar is ook toepasbaar op de 17i modellen

 

 

 

 
     

 

Dit systeem werd ontwikkeld door Rui Scherer Van de Niva Club van RGS. De tekst werd van het Portugees naar het Spaans  vertaald door Eduardo Tucci, van Spaans naar Engels door Ronny Nascimento en van Engels naar Nederlands door uw eigenste webmaster

 

 

top of page