Voorbereiding
Voordat we met de eigenlijke
werken beginnen, is het nodig om de koperen buizen aan
mekaar te solderen. Als je daarvoor niet het juiste
gereedschap hebt, kan je vragen aan een loodgieter om het
even voor je te doen.
Boor 4 gaten van 6 mm in de
grootste koperen buis. Boor de gaten 2,5 cm uit mekaar.
Plaats daarin telkens een stukje van de kleinste buis (25 mm
is voldoende) en soldeer ze stevig vast met zilver of tin
solduur (zie foto 3). Maak de buisjes goed proper, zodat er
geen restjes van het solduur in zitten.
Wagen 'uitkleden'
Begin met het verwijderen
van de achterbank en leg ze ergens buiten de wagen.
Verwijder nu de afdekkingsplaat van de achterlichten.
Verwijder nu de bouten van de veiligheidsgordels. Nu ben je
klaar om het rechter paneel te verwijderen dat de vulpijp
van de benzinetank bedekt. Verwijder eerst nog de asbak en
de schroefjes die daarachter zitten. Verwijder nu de
rubberen vloermat om bij de afdekplaat van de benzinetank te
kunnen komen. Verwijder al de schroefjes en neem de plaat
weg.
Modificatie zelf
Nu zijn we klaar om met de aanpassing zelf te beginnen. je
ziet dat er twee kleine darmpjes uit de afdekplaat komen.
Eéntje links en ééntje rechts. Dat zijn de
ontluchtingsdarmpjes die verbonden zijn met het 'potje' dat
op de rechtse achterflank gevezen zit (zie foto 4). Je zal
eveneens zien dat er naast de vulpijp nog een andere darm
naar de tank loopt. Dat is de darm die we gaan aanpassen met
de koperen pijp.
We zullen beginnen met de
linkerzijde. Zet de slangeklem los en verwijder de darm van
de tank. monteer nu een nieuwe darm met een nieuwe
slangeklem en leg de darm in dezelfde positie als de oude.
Zorg ervoor dat je hem niet te kort afsnijdt. Straks gaan we
hem bevestigen aan de koperen leiding. Doe hetzelfde voor de
rechterkant. Let er op dat de afdekplaat straks de
slangeklemmen niet raken! Monteer de schroef van de
slangeklem niet aan de bovenkant! Verwijder nu de schroeven
van het 'potje' zodat het makkelijker is om ook daar nieuwe
darmpjes aan te bevestigen. De open zijde van de darmpjes
moet steeds uitkomen in de buurt van de vulpijp.
Nu dat alle nieuwe darmpjes
geplaatst zijn en alle slangeklemmen goed vast staan (!!) is
het tijd om de oude plastieken ontluchtingsdarm te vervangen
door onze nieuwe 'homemade' koperen leiding. Verwijder nu de
oude ontluchtingsdarm die van de tank naar de vulpijp loopt.
Hergebruik deze darm niet als benzinedarm! Door ouderdom is
deze darm hard geworden en zal niet meer volledig
benzinebestendig zijn! Gebruik de nieuwe 15 mm
Ø darm om de koperen
leiding met de tank en de vulpijp te verbinden. Zet zonodig
de vulpijp los en verdraai deze zodat de nieuwe darm
gemakkelijker te plaatsen is. Schuif de nieuw slangeklemmen
over de darm en zet ze stevig vast, zodat er geen benzine of
benzinedampen kunnen ontsnappen.
Resultaat:
Het voltanken van
je Niva gaat nu een stuk gemakkelijker. Als de pomp afslaat,
is de tank ook echt vol. Niet meer zoals vroeger, toen je de
laatste liters er beetje bij beetje moest inpompen om de
tank ook echt vol te krijgen.
Deze how to is gebaseerd op
een Niva 1600, maar is ook toepasbaar op de 17i modellen
|