De Belgische Nivavrienden

 

 

Voorste remblokken vervangen

Voorste remblokken vervangen is op zich een simpel klusje. Iedereen kan het als je een beetje basisgereedschap hebt. Let echter wel goed op, je bent met remmen bezig en behalve een flinke boom is dit het enige wat je Niva tot stilstand kan brengen!

Begin met je Niva vooraan op te krikken. Gebruik bij voorkeur een goede garagekrik en zet deze onder de vooras. Als je Niva opgekrikt is plaats je een degelijke steun onder de kriksteun. Heb je geen steun, leg dan een wiel of houten blok onder de auto zodat deze niet op de grond kan vallen moest onverhoopt de krik de geest geven.

Nadat het wiel verwijderd is draai je de voorkant van de remklauw naar buiten toe om hem gemakkelijker toegankelijk te maken.

 

  Haal eerst met een tang de borgpennetjes weg uit de onderste klem

 

Sla dan met een passende doorslag het asje gedeeltelijk uit de klauw

 

Trek met een (grip)tang het asje volledig uit de klauw

 

Verwijder de klem

 

Neem beide veertjes uit de remklauw zodat je ze niet verliest

 

Nu kan je het zuigerblok loshalen. Gebruik een schroevendraaier of iets dergelijks als deze wat vast zit. Tip: wrik met je schroevendraaier eerst even tussen de remklauw en het buitenste remblok om wat meer speling te krijgen.

 

Leg het zuigerblok nu bovenop de remschijf, laat hem niet aan de remleidingen hangen!

 

Haal nu de blokken uit de remklauw en maak de raakvlakken goed schoon. Doe er bij voorkeur een beetje kopervet aan. Bij gebrek aan kopervet, gebruik dan geen gewoon vet!

 

Knijp met een tang de remzuigers helemaal in het zuigerblok. Als dit niet of moeilijk gaat wil het wel eens helpen om de zuiger wat rond te draaien. Let op dat je de rubbers niet beschadigt.

 

Plaats de nieuwe remblokken op hun plaats en monteer het zuigerblok. Je al merken dat deze plots niet meer wil passen. Je moet hem de andere kant op duwen. Plaats om dit te doen alleen het buitenste blok en wrik met een koevoetje of iets dergelijks zoveel mogelijk ruimte tussen de remschijf en het zuigerblok. Haal nu het zuigerblok er terug af en plaats het tweede remblok. Tip: Soms willen remblokken, al naargelang hun kwaliteit, niet goed in de remklauw passen. Vijl dan een beetje van de raakvlakken weg om ze passend te maken.

 

Nu kan je de veertjes, klem, asje en borgpennetje terug monteren. Tip: maak het asje een beetje conisch zodat je het (veel) beter terug in de remklauw kan plaatsen

 

Tip: tik de remklauw goed vast in z'n bovenste klem, dan zal de onderste makkelijker te monteren zijn. Doe eventueel ook een beetje kopervet op het asje. Vergeet de veertjes niet!

 
     

Tip: gebruik bij voorkeur geen remblokken uit de diverse Ebay shops. De kwaliteit daarvan is zeer bedroevend en in sommige gevallen zelfs ronduit gevaarlijk. Bestel je onderdelen liever bij onze huisleverancier of in de onderdelenshop om de hoek.

Nieuwe remblokken moeten zich 'zetten' op de oude schijf. Je zal daarom de eerste 100 km of zo niet over de volledige remcapaciteit beschikken. Hou daar rekening mee.

 

Duw nadat alles terug gemonteerd is enkele malen op het rempedaal om de zuigers tegen de blokken te drukken!  

 

Top of page