Haal eerst met een tang de borgpennetjes weg uit de onderste
klem

Sla dan met een passende doorslag het asje gedeeltelijk
uit de klauw

Trek met een (grip)tang het asje volledig uit de klauw

Verwijder de klem

Neem beide veertjes uit de remklauw zodat je ze niet
verliest

Nu kan je het zuigerblok loshalen. Gebruik een
schroevendraaier of iets dergelijks als deze wat vast zit.
Tip: wrik met je schroevendraaier eerst even tussen de
remklauw en het buitenste remblok om wat meer speling te
krijgen.

Leg het zuigerblok nu bovenop de remschijf, laat hem
niet aan de remleidingen hangen!

Haal nu de blokken uit de remklauw en maak de raakvlakken
goed schoon. Doe er bij voorkeur een beetje kopervet aan.
Bij gebrek aan kopervet, gebruik dan geen gewoon vet!

Knijp met een tang de remzuigers helemaal in het
zuigerblok. Als dit niet of moeilijk gaat wil het wel eens
helpen om de zuiger wat rond te draaien. Let op dat je de
rubbers niet beschadigt.

Plaats de nieuwe remblokken op hun plaats en monteer het
zuigerblok. Je al merken dat deze plots niet meer wil
passen. Je moet hem de andere kant op duwen. Plaats om dit
te doen alleen het buitenste blok en wrik met een koevoetje
of iets dergelijks zoveel mogelijk ruimte tussen de
remschijf en het zuigerblok. Haal nu het zuigerblok er terug
af en plaats het tweede remblok. Tip: Soms willen
remblokken, al naargelang hun kwaliteit, niet goed in de
remklauw passen. Vijl dan een beetje van de raakvlakken weg
om ze passend te maken.

Nu kan je de veertjes, klem, asje en borgpennetje terug
monteren. Tip: maak het asje een beetje conisch zodat je het
(veel) beter terug in de remklauw kan plaatsen


Tip: tik de remklauw goed vast in z'n bovenste klem, dan
zal de onderste makkelijker te monteren zijn. Doe eventueel
ook een beetje kopervet op het asje. Vergeet de veertjes
niet!
 |