De Belgische Nivavrienden

 

 

Stroomverdeler 1600 uit- en inbouwen + afstellen.

     
 

 

Begin met de krukas op z'n bovenste dode punt te zetten. Je hebt een sleutel 38 mm nodig om de krukas te verdraaien. Heb je de niet, pak dan de koelschroef beet en draai daar mee. Dat gaat het makkelijkst als je eerst de bougies verwijderd. Merk de bougiekabels, zodat je straks nog weet welke kabel bij welke bougie hoort.

Motor op z'n bovenste dode punt (BDP). Zet het merkteken gelijk met het grote streepje.

 

Haal de verdelerkap van de stroomverdeler af. De bougiekabels hoef je er niet af te nemen als je de kap zelf niet gaat vernieuwen. Is dat wel het geval, zorg er dan in ieder geval voor dat je de juiste kabel op de juiste plaats in de kap plugt.

Controleer aan de hand van de stand van de rotor welke bougie ontsteking hoort te krijgen met de krukas in z'n BDP. Dat is ofwel cilinder 1 ofwel cilinder 4. Straks moet je hem precies hetzelfde terug zetten. Kijk naar welke bougiekabel hij wijst. Schrijf alles zorgvuldig op, maak aantekeningen of desnoods foto's. Als je de stroomverdeler, kap of kabels straks niet juist plaatst en je hebt geen kennis ervan is er geen beginnen meer aan zonder deskundige hulp. Draai, als de stroomverdeler éénmaal uit het blok is niet aan de krukas. Koppel desnoods de minpool van de accu af zodat niemand hem per ongeluk start.

Haal het vacuümdarmpje van de vacuümdoos af.

Zet met een sleutel 13 mm de bevestiging van de stroomverdeler los en neem ze weg. Maak eerst een aantekening met een verfstift op het blok en op de stroomverdeler zelf. De witte verf is ook op de afbeelding te zien.

Zo kan je hem straks in dezelfde positie terugplaatsen en hoef je niet of bijna niet af te stellen. De motor zal in elk geval starten met deze afstelling. Doe dit voordat je de beugel los zet. De stroomverdeler kan zichzelf verzetten als hij los is.

Nu kan de stroomverdeler uit het blok getrokken worden. De stekker die je ziet zit er bij jouw niet op. Wel een enkel bruin draadje dat je moet losmaken.

 

Terug monteren gaat in precies de omgekeerde volgorde. De voorontsteking afstellen doe je best met een stroboscooplamp. Heb je die niet, kan het ook met een simpel 12V testlampje. Met een stroboscoop afstellen is dynamisch regelen, met een testlampje statisch. Dynamisch is altijd beter, dus als je de mogelijkheid hebt stel de voorontsteking dan dynamisch af.

Klem het massaklemmetje van de testlamp op het bruine draadje dat op de stroomverdeler zit en het andere uiteinde zet je op de pluspool van de accu. Zet nu het merkteken van de krukaspoelie tussen de 2 kleine streepjes op het distributiedeksel. Zet de klem van de stroomverdeler iets los en draai met de stroomverdeler totdat het lampje net aan gaat. Zet de stroomverdeler nu vast. De voorontsteking zou nu behoorlijk juist moeten staan. Stel voor de zekerheid ook de contactpuntjes nog even af.

Contactpuntjes vervangen en afstellen.

De 1600 is erg old skool en heeft dus nog contactpuntjes. Vele zijn omgebouwd naar een moderner systeem dan contactpuntloos is. Je hebt daar 2 varianten in: hall of inductie, maar daar gaan we hier niet verder op in.

Begin met de verdelerkap eraf te halen. Ook de rotor haal je eruit. Die zit vast met 2 schroefjes. Bekijk meteen de koperen contactjes en ook die in de verdelerkap. Maak ze goed schoen met een klein schroevendraaiertje of een nagelvijltje. Als ze ingevreten zijn, kan je de hele handel beter gelijk vernieuwen. Nu gaan we de contactpuntjes vervangen/afstellen. Bekijk onderstaande afbeelding.

- Rood: bevestigingsboutjes contactpunten

- groen: bevestigingsboutje draad

- blauw: sleuf voor afstellen.

- oranje: nok

Draai de krukas zo dat 1 van de 4 nokken de contactpuntjes zo ver mogelijk uit mekaar duwt. Dit is als de nok tegen het viltje aandrukt. Draai nu rood en groen los en haal de contactpuntjes uit de verdeler. Als je een magnetische schroevendraaier hebt, gebruik die dan. De boutjes willen nogal eens ergens vallen waar je ze niet meer vindt het eerste uur. Neem de nieuwe contactpuntjes en plaats ze in de verdeler. Zet de rode schroefjes nog niet volledig vast. In het gaatje aan de blauwe pijl kan je een schroevendraaiertje steken om de grondplaat van de contactpuntjes te verzetten. Stel met een voelermaat de puntjes zo af dat ze 0,35-0,45 mm uit mekaar staan. Zorg er wel voor dat de nok de puntjes helemaal open drijft. Zet de boutjes nu vast en controleer de afstelling. Doe een heel klein beetje vet op de nokken.

Het is een goed plan om meteen ook de condensator te vernieuwen. Die zit aan de buitenkant van de stroomverdeler. Hij kost maar een paar centen en het kan je een boel narigheid besparen. De condensator zorgt ervoor dat de puntjes niet inbranden.

Ik raad aan om, samen met de bougies, de contactpuntjes elke 10 000 km te vervangen. Ze zijn dan nog niet versleten, maar je speelt beter op safe. Controleer in ieder geval de staat ervan.

Het is uiteraard verstandig om samen met de contactpuntjes de bougies te vervangen. Aan de staat van de bougies kan je goed merken in welke staat van onderhoud je ontstekingssysteem is.

Nieuwe bougie Normale bougie Ontsteking niet goed
     

Olieverbruik Mengesel te arm/ontstekingstijdstip te vroeg mengsel te rijk/ontstekingstijdstip te laat
     

Bougie te heet/ontstekingstijdstip te vroeg - Lek in koppakking of spruitstukpakking - zeer arm mengsel, ontsteking te vroeg - te grote afstand tussen elektroden bougie is aan vervanging toe.

Hou er wel rekening mee dat als je motor pas koud gestart is en dus op choke loopt de bougie altijd zwart zal zijn.

 

 

 

 

 
 

Top of page